0 medlemmar och 5 gäster tittar på detta ämne.
Är det verkligen konstigt om man som utvecklare/tillverkare av en produkt, efter år av forskning och provning, väljer att inte gå ut med exakt hur tekniken fungerar eller exakt vilken lösning som gör den revolutionerande? Jag tycker inte det.Däremot vore ju ett liveanpassat tydligt verkningsgradstest guld värt för dem för att bevisa sin sak på så sätt.
Kan bara hitta en länk från dig, och den fungerar inte (för mig i alla fall) http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?action=dlattach;topic=45062.0;attach=25633Så att jag inte tar till mig av dina argument har (som oftast) en förklaring.Åter igen, jag och förmodligen alla andra som skrivit i denna tråd vill säkert se en ny revolutionerade produkt från någon Svensk tillverkare - vem saknar nog betydelse.Jag har personligen inget alls emot CTC:s värmepumpar, förutom de uppenbart negativa egenheter de dragits med historiskt, och som hade kunnat göras bättre och/eller mer flexibla.(Om någon vill att jag förklarar detta mer i detalj kan jag göra det, men det är ju historia nu)Jag skulle hemskt gärna vilja se en graf över hur de nya värmepumparna.NU hände nåt, Nisse-Gurra ringde mig, och visade mig på en tabell han infogat tidigare som jag missat eller inte skänkt den tid som hade krävts för att förstå.Uppenbarligen arbetar värmepumpen med låga temperaturer in i kondensorn, och drar ned varvtalet på cirkpumpen vid vv-laddning, vilket ger en imaginärt hög "kondensor fram"-temperatur.Som jag tolkar tabellen så arbetar värmepumpen när den gör varmvatten med runt 34°C in i kondensorn, och runt 65 grader ut, vilket borde vara jämförbart med att en konventionell värmepump tar in 45 och kör ut 55 grader varmt vatten.Trycket när den arbetar med dessa temperaturer ligger under de tryck som motsvarande konkurrenter (så vitt jag vet) ligger, vilket torde tyda på en högre COP.Intressant. Hoppas verkligen att CTC släpper på förlåten och redovisar riktiga data på sin nya värmepump.Alla vill ju veta sanningen, och som jag tidigare sagt är vem som helst välkommen att skriva i forumet om det är objektiva och sakliga inlägg som skrivs.Här kommer tabellen, titta särskilt på laddkrets in och laddkrets ut.
Vad tror du det spelar för roll? Vem här tror inte att utv-avd på thermia, Nibe,IVT mfl redan klyvt en CTC i små bitar?
OM det är som CTC påstår, och siffrorna stämmer i verklig drift så är det ett stort fall framåt för CTC.De har troligen varit rätt mycket sämre än sina konkurrenter tidigare om man stirrar sig blind på COP. (men de har och har haft andra fördelar)Nu har de alltså, om uppgifterna stämmer, en bra systemlösning som möjliggör ett antal olika anslutningar av alternativa energislag, montage i system med liten vattenvolym, minimal risk för knäppningar i värmesystemt - och trots detta kan ge en stor mängd tappvarmvatten, och drift med hög/normal/med konkurrenterna jämförbar COP.