0 medlemmar och 14 gäster tittar på detta ämne.
Jag anser mig ha följt med ganska bra i tråden, men har ännu inte sett någon förklaring till hur maskinen skulle kunna ge hög COP trots att den ligger och tillverkar typ 10-20 grader varmare vatten än nödvändigt.Menar du Ace att "gamla sanningar" inte längre gäller, och att vi mer eller mindre kan stryka påståendet att 1 grad varmare vattenproduktion kostar i trakterna av 3% i förlorad COP?
Är det förresten någon som VET vad "laddkrets ut" är?Är det vattentemp efter vvx så kan COP inte vara märkvärdig alls.
GöranA CTC har väl en kondensor ACE har redan förklarat detta, men tyvärr så missade du dessa inlägg, läs dem igen Thumbsup
...Jag fick inget svar på min fråga däremot sa de att det finns alltid folk som kritiserar CTC eller Nibe...
Om man granskar loggfilen som använts för att generera diagrammet ovan tycker jag det ser ut som att man förväxlat tank nedre med tank mitt samt att tank nedre ligger i snitt 7 grader över framledningen.
tyvärr läser ni bara det ni vill....trodde faktiskt inte det om Rikard.....första gången jag kritiserar dig....men nu har du inte läst mer än Görans grafer han skrivit utan att ta med den viktigaste...nämlingen vilken temp som går in i kondensorn....som är den temperatur som värmepumpen jobbar emot.....efter 11 kommatecknet står vilken temp kompressorn jobbar emot på den varma sidan.....jag har publicerat en logg med alla kolumner ifyllda...men läser ni den?....och sluta snälla att stirra er blinda på tanktemperna...dessa har ju bevisligen inget med tempen som värmepumpen jobbar emot att göra.......34 ºC är det högsta Mojs pump startat på och vid varmvattenkörning stannade den på 52 in i kondensorn....det högsta den stannade på var 46 ºC vid radiatorkörning.....Fundera på vad en Nibe har för temp IN i kondensorn vid slutet av en varmvattenkörning....