0 medlemmar och 16 gäster tittar på detta ämne.
Oj, det låter som glädjesiffror. 12 liter i minuten motsvarar en effekt om ca 25kW.Men det är ju klart. Räknar man med att man ligger på och återladdar med 10 kW kompressor och lägger på elpatron med 12 kW konstant så får man nog ut så mycket. Sänker man tappflödet så får man ju ut oändligt med varmvatten
12 liter i minutentanken håller 65 och du plockar ut 40 grader med 12 liter i minuten. och så kan kompressorn gå in och stötta. Dom pratar ju inte för evigt dom säger 360 liter. Och om vi antar att tanken är på 180 (0 koll på CTC har jag) så är det väl inte omöjligt. Om tanken höll 7 grader och du ska ha ut 360l 40 gradigt så är det kanske lite jobbigare.
det brukar väl anges ungefär samma på BV pumpar. hålla sig på 12lps eller lägre. 180l tank med 55 grader i toppen. få ut ungefär det dubbla med 40 grader.Kör man mer än 12lps så pajjar skiktning samt att värmepumpen inte hinner stötta tillräckligt för att hålla dom 350 literna man vill ha. I praktiken är det så vitt jag vet få som lyckas få ut så mycket. I mitt fall fungerar det väldigt länge (har inte mätt upp men det måste jag nog göra någon dag) trots att jag inte startar VV förrän det är 43 grader i toppen (100% viktning) men då kan den i det läget kräma på en 17-18kw mha värmepumpen
Jimmy, du har alltså ställt ner vattnet till ekonomi och stopp tempar enligt följande:Övre 50 graderMellan 48 graderNedre 35 graderDet låter väldigt väldigt lågt. Hur mycket varmvatten får du ut på dessa inställningar?Ett snabbt överslag säger att vi kanske kan sänka tanken rakt igenom 10 grader vid en varmvattentappning. Då är övre tank 40 grader och "varmvattnet" kanske 35. Jag tror att det är ganska optimistiska värden jag ger. Då får du inte ut mer än lite över 50 liter! varmvatten. Och då är varmvattnet inget vidare varmt (35 grader ut på slutet).Med dessa inställningar får man ingen fördubblad varmvattenkapacitet jämfört med föregående CTC modeller. Man får snarare ännu sämre varmvattenkapacitet.