Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Använda IVT-12-KHR-N som värmeflyttare/fläkt?  (läst 4059 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad R.Nilsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
Vet någon om det går att använda ovanstående pump som "värmeflyttare"?

Om jag installerar pumpen på det mest optimala stället i bostaden dvs ovanför entrédörren så hamnar den väldigt nära min pax värmeflyttare som jag använder för att flytta varmluft från kaminen i ett angränsande rum till hallen.
Jag är då rädd för att jag sätter pumpen "ur spel" tidigare än önskat på grund av att den känner av vämer från kaminen jämfört med om jag sätter den i vardagsrummet, vilket av förklarliga skäl är ett sämre val.

Min fråga är då om IVT-12-KHR-N går att använda som enbart fläkt.
Alltså jag ställer in pumpen på 20 grader och sedan börjar elda i kaminen och temperaturen i närheten av innedelen uppnår 21 grader. Kan då pumpen sluta värma med automatik och enbart blåsa luft så jag jag fortsätter cirkulera luft, fast den luft jag värmt upp med kaminen för att sedan automatiskt börja värma igen om jag inte eldar och temperaturen sjunker igen?


Kanske en krånglig fråga och beskrivning, men jag hoppas någon förstår hur jag menar.

MVH Robin

Utloggad ghandi

  • Kan för mkt men inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrland
  • Antal inlägg: 663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installerar Värmepumpar
SV: Använda IVT-12-KHR-N som värmeflyttare/fläkt?
« Svar #1 skrivet: 01 maj 2011, 13:54:22 »
när önskad temp är uppnådd så står den i en sorts viloläge och drar runt luften, int emkt till flytt men den rör alla fall på den

Utloggad R.Nilsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: Använda IVT-12-KHR-N som värmeflyttare/fläkt?
« Svar #2 skrivet: 01 maj 2011, 20:59:58 »
Så det finns alltså ingen inställning där pumpen endast blåser "friskluft"?

/Robin

Utloggad ghandi

  • Kan för mkt men inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrland
  • Antal inlägg: 663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installerar Värmepumpar
SV: Använda IVT-12-KHR-N som värmeflyttare/fläkt?
« Svar #3 skrivet: 02 maj 2011, 12:49:56 »
Det finns ett fläktläge på dom men har du igång fläktläget så startar den inte upp i värmeläge om tempen sjunker.

Utloggad litenmentuff

  • tekniker
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: stockholm
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
det går att använda den som värmeflyttare om du ställer fläkten från auto till manuellt läge.. (alltså väljer vilken hastighet fläkten ska gå på)

vi kör vÃ¥ran värmepump pÃ¥ högstafläkt  hela tiden förutom när vi är i källaren. när den nÃ¥r temp sÃ¥ slutar den värma men flyttar luften effektivt i allafall. :)
Villa, Stockholm 72+72 boyta 1plan med källare. byggår 1955 inte extra isolerat. 2 vuxna + 2 småbarn.
förbrukning 2009 april - 2010 april = 17500kwh vp = ivt elpanna 2003.
nytt för sommarn 2010- kamin installerad på övervåning och l/l pump ivt 12-khr-n installerad i källare.
nytt för 2011 - l/l pump Zibro sc1326 monterad i hallen på boendeplan.
rullande beräknad Ã¥rsförbrukning  = 10800kwh

Utloggad R.Nilsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: Använda IVT-12-KHR-N som värmeflyttare/fläkt?
« Svar #5 skrivet: 03 maj 2011, 01:41:23 »
Ltenmentuff: Så om man bara ställer fläkten i manuellt läge så får jag den funktion jag efterfrågar?
Låter ju perfekt! Egentligen finns det ju då ingen anledning att köra pumpen på autofläkt såvida man inte åker hemifrån då, eller?
Är det samma på andra pumpar?

MVH
Robin

Utloggad litenmentuff

  • tekniker
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: stockholm
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
vi kör så för att få MAXIMALT med värmespridning från våran pump i källaren efter tips här på forumet. har haft den så sen vi fick den och är mycket nöjd med hur den sprider värmen i huset.

va efter tips här på forumet jag började köra på maxfläkt läge så mycket jag kan.


våran andra värmepump på övervåningen däremot är tyvärr så dum att när vi eldar och det blir varmt på övervåningen stänger den av fläkten :( och man måste ställa om läget från heat till fläkt läge för att den ska blås runt den varma luften från vår kamin. så nej alla pumpar klarar inte av det :( men den vi har på övervåningen är en billig "skräp" pump som inte ens kostar 25% av vad en ivt kostar.
Villa, Stockholm 72+72 boyta 1plan med källare. byggår 1955 inte extra isolerat. 2 vuxna + 2 småbarn.
förbrukning 2009 april - 2010 april = 17500kwh vp = ivt elpanna 2003.
nytt för sommarn 2010- kamin installerad på övervåning och l/l pump ivt 12-khr-n installerad i källare.
nytt för 2011 - l/l pump Zibro sc1326 monterad i hallen på boendeplan.
rullande beräknad Ã¥rsförbrukning  = 10800kwh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!