0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Brukar man stänga av värmeproduktionen på sommaren?
Detta kanske skulle lösas av att man installerade en innegivare? Då skulle ju inte pumpen producera värme till elementen så länge det är varmt i huset? Har jag förstått detta rätt? Till sist...
Jag har också funderat lite på detta... En del säger att den ska vara på och sköta sig själv andra att man bör stänga av den. Men har man inbyggd varmvattenberedare måsre den vara på, för någon inställning som stänger av värmen men inte "hushållsvarmvattnet" har jag inte sett i min 1245:a. Däremot blir det ganska varmt i huset då pumpen går i gång över kväll/natt när det är kallt och sedan elementen blir varma dagtid när det är ca 20 ute... Detta är inte riktigt optimalt. Går säkert att justera grundinställningarna på pumpen men det är svårt att få det riktigt bra. En bra inställning och man ska inte behöva ändra någonting alls... ? Men jag upplevde att jag var tvungen att höja i vintras och nu har jag sänkt en del. Detta kanske skulle lösas av att man installerade en innegivare? Då skulle ju inte pumpen producera värme till elementen så länge det är varmt i huset? Har jag förstått detta rätt? Till sist... Vilken innegivare ska man ha till 1245:an?
Öka lutningen ett snäpp och skruva sen ner förskjutningen så det blir lagom varmt inne nu."Innebär det att jag ska öka kurvan ett snäpp och sänka "siffran" på termometern bredvid?Såg att det stod "tillsats blockerad" Men den indikerar inte att ngt är fel...
Det finns en vit dosa med sladd... Men den kan man inte ställa in några grader på så det är väl knappast en innegivare... ? En enkel isf... Trodde det va en en sån där grej som drog ner effekten på pumpen om mycket el va på i huset. Men då vi har huvudsäkring 25a så behövdes inte det... Men måste som sagt kolla upp att jag inte blivit blåst.