0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ohoj vet inte om det blir rätt forumdel men jag ville få lite tips på nästa vettiga lösning för att spara lite energi förutom att skaffa värmepumpar osv för det har vi gjort.Vi bor i normalt isolerad villa från -55 (så som man isolerade på den tiden). och har efter installation av 1 kamin som det eldas några m3 ved i per vinter och 2 luftvärmepumpar lyckas komma ner i en rullande årsförbrukning på ca 10500kwh.Vad är vettigast att göra här näst? isolera? byta fönster? entre dörr? byta alla tätlister runt fönster ?ja vad borde ge en hygglig besparing så man tjänar in det inom rimlig tid.. säg typ max 10år. helst kortare tid.Tack för tips då jag inte riktigt vet vad jag ska hitta på här näst.vill helst komma ner nån tusing kw till innan jag är nöjd
Citat från: litenmentuff skrivet 29 april 2011, 20:20:08Ohoj vet inte om det blir rätt forumdel men jag ville få lite tips på nästa vettiga lösning för att spara lite energi förutom att skaffa värmepumpar osv för det har vi gjort.Vi bor i normalt isolerad villa från -55 (så som man isolerade på den tiden). och har efter installation av 1 kamin som det eldas några m3 ved i per vinter och 2 luftvärmepumpar lyckas komma ner i en rullande årsförbrukning på ca 10500kwh.Vad är vettigast att göra här näst? isolera? byta fönster? entre dörr? byta alla tätlister runt fönster ?ja vad borde ge en hygglig besparing så man tjänar in det inom rimlig tid.. säg typ max 10år. helst kortare tid.Tack för tips då jag inte riktigt vet vad jag ska hitta på här näst.vill helst komma ner nån tusing kw till innan jag är nöjd En smidig och kostnadseffektiv åtgärd som sänkte vår energiförbrukning med ca 25 % var att sätta in isolerglas på 5 mm och byta isolerlister runt fönster och dörrar samtidigt. Räknar med att åtgärden "betalar sig" på ca 4 till 5 år vid oförändrat elpris. På köpet blir det tyst(50% ljudreducering) och kallraset upphörde så det gick att sänka inomhustemperaturen med ca 1-2 grader med bibehållen inomhus komfort. Här en länk till ett av de företag som är bra på detta jobb i ditt område:http://www.boklimat.se/
Jag tycker att resonemanget "Då är det bättre att..." faller här, Litenmentuff har redan en förbrukning som 99% av alla villaägare skulle vara mer än nöjda med, men nu vill han sänka ytterligare och då är det förvisso vissa saker som ger större besparingar än andra, men för bästa resultat så skall man naturligtvis åtgärda ALLA svaga länkar ( iaf. de punkter man är beredd att uppoffra sig på) , först när den svagaste länken inte kan räknas hem ekonomiskt är man färdig.Själv så skall jag komplettera mitt ljusrelä ute med en timer. Det finns ingen mening med att ha utebelysningen tänd mellan säg 23 till 05...