Ny update, hela kamin installationen är nu färdig och jag har prov eldat lite grann när det var tråkigt väder. Kaminen fungerar kanon och det blir väldigt varmt. Värmen sprider sig fint och jag tror den kommer kunna klara i princip hela värme behovet med lite stöd av värmepumpen.
Bygga ihop kaminen var simpelt men tungt, lite lurigt att få helt jämn på mitt icke raka golv, borde nog tagit bort trä golvet under kaminen för att få jämnare men det löste sig ändå. Skorstenen var lite pill med att få ihop, alla delar köptes på blocket så det blev lite kapning osv med vinkelslip för att få det att gå ihop men också det relativt smärtfritt. Skorstenshuven byggde min far ihop väldigt snyggt och smidigt och fram för allt billigt.
Total kostnad där virke och isolering m.m för av växling av takstol, kamin, Skorsten, takhuv samt en flex 5 barn grind blev drygt 37000 Kr, inkluderat är också kostnad för bygg anmälan.
Fick för övrigt en hel isolerad premodul skorstens bit över om någon är intresserad av den, 1200mm. Samt en övergångskona, en grå tak täckningsplåt och lite annat, skicka pm vid intresse.