0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej har bestämt mig för att Göra en rejäl hydralklyv vart beställer jag elmotor + hudralpump billigast
Hej . Skit samma det få va jag lånade mig en Billig jula hydral klyv en som bara tog 35 cm ved å bara tryckte 4 ton...har gjort min årsved i dag.. på typ 3-4 tim ungefär,den lille rackaren e faktiskt ganska ettrigtar det mästa utan knot kostar den 1500 kr är den lätt värd pengarna...visst inte nå specielt bra om man ska göra 30m3 ved,men duger gött til min lilla vedfabrik säg att jag klyver 2 årsvedar på 2 dar så finns det väl inte så mycke å gnälla på..
Jopps känns lite överkill att slänga ut 10 000 kr på en hydralkluv då det käns som jag kan stå ut med en enklare modell,vi beställde en på clasollson för 2000kr som tar 52 cm ved å pressar 5 ton gissar att jag klarar mig gott med den...har klabbat upp veden å kör hem klabbarna med perssonbils släpen man rymmer faktiskt ganska hyfsat på den,gissar på 1,5m3 har nog bara kvar ca 5m2 på mitt vedupplag så 3 svängar till så bör jag ha hemma skitenska stapla upp det på mina pallar så jag har all ved hemma ids inte flänga runt å hämta ved i vintergissar att jag kommer att ha ved i ca 3 år då jag e klar..känns inte allt förbetungande att rusta upp veden då jag rustat upp detta så har jag rustat ved 2 gånger seb jag köpte min kamin LOL
hej det e ju det jag ska då jag eldat upp veden jag har...kommer nog att köpa all ved färdig sensäg att jag eldar upp 4m3 per år å betalar ca 500kr per m3 så...2000kr e väl inget å gnälla på då får dom givet leverera veden hem på gården...staplade upp ved högen å klöv klart det sista i dag ...3-4 m3 blev det i slutändan klabba + stapla en dag å klyvning tog ca en dag...2 dagar tog det att ordna årsveden känns ändå inte helt dumt å det funkar hyfsat,har ju inte slite ut mig riktigt utan jag har hunne hafft barnkalas + middag för mina svärföäldrar å kompisens familj under tiden...funderar om jag ska ränna av resten av vedhögen å göra nästa års förbrukning då jag lix dragit fram grejerna..gör jag 4-5 vedpallar till har jag som sakt ...2års vedar till bör hinna göra det på 2 dar om jag ligger i litedet är ju kanon väder ute så det e ju inte helt fel å stå å pilla med veden...å fundera på hur mycket solvärme jag fått ner ..det trycker på hyfsat bra sånna här dar....75 rakt igenom hela tanken,tom frugan har svårt att ta död på värmen även om hon gör sitt bästa....LOL
hej tjaa jag stressar inte... å kapa klabb med motorsågen å klyva med en leksaks klyv går inte speciellt fort,men jag behöver inte stressa har tyvär inte en klyv för 60 000 kr å hadde jag dom pengarna över så blev det INTE en vedmaskinutan en "Riktig" värmepump i stället...fattas inte så många krkänner folk som konverterat åt det hållet å ingen jag känner e då missnöjd... man slipper köpa eller äga grejer för flera 100 000 kr å sen så sliper man slitet med å hugga ved kapa å kyva köra henm skiten då det är -25 grader mm mm......veden går ju att sälja som massa eller ved åt nån stackare som tror att det e billigt att elda vedved är ju inte direkt tung sålt i buntar...
va lite sugen på å plagiera en japa 300 maskin å det bör ju gå använda delarna från kluven om jag bygger en sån senare..den drivs ju med elmotor å hydralik.. skillnaden är att min japa ska ha 16 svärd så jag kan kapa grova stockar inte nå fjutt svärd misstänker att dom kör med nå 12tums svärd i den maskinen...16 tum + 1,3 pixel e nog rätt väg att vandra...