Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Energibrunnar
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Inblandning av bioetanol
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Inblandning av bioetanol (läst 4544 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
RAV4
Lär mig om värmepumpar
Stad/land: Västerbotten
Antal inlägg: 24
Karma +0/-0
Kön:
RAV4
Inblandning av bioetanol
«
skrivet:
22 april 2011, 06:51:42 »
Citera
Nu är hålet borrat de blev 201met. men de uppstod ett problem när etanolen skulle
fyllas i köldbärar systemet.
Borrfirman lyckades med konstycket att göra en vatten blandning som blev ca.37%.
Istället för 120liter fylldes 145liter bioetanol.
Nu skall även slang och rör till pumpen fyllas kan man enbart fylla dessa med vatten
eller vad tror ni?
Tack på förhand!
Loggat
Vindelns kommun Västerbotten
Nibe 1245 8Kw 201met.
ULF
Kapten
Expert på värmepump
Stad/land: Stora Kopinge
Antal inlägg: 280
Karma +0/-0
Kön:
Lycklig GV-VP-ägare
Kapten
SV: Inblandning av bioetanol
«
Svar #1 skrivet:
22 april 2011, 07:47:18 »
Citera
Ja, du bor inte fylla i mer sprit.
Allt blandas nar du drar igang VPn.
Loggat
400 + 200 m2 i Skåne som fått Thermia Solid 26 med grundvatten som brine i present från hustomten.
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 19214
Karma +15/-14
Smurfen.
«
Svar #2 skrivet:
22 april 2011, 09:04:02 »
Citera
När du fyller rör och vp med tunna se till att du kör länge ett dygn eller två så du är säker på att det blandas. Kan ev funka att köra kortare om du väntar med att starta kompressorn och bara kör cp ett dygn.
Loggat
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 29884
Karma +19/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #3 skrivet:
22 april 2011, 16:10:28 »
Citera
Så här års blir det nog inga minusgrader i systemet, så fyll med vatten och ställ KB-cirkpumpen i kontinuerlig drift.
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
tipo874
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Uppsala
Antal inlägg: 4384
Karma +5/-0
Kön:
tipo874
«
Svar #4 skrivet:
22 april 2011, 20:56:03 »
Citera
En packning hade kommit i kläm i anläggningen i Dalarna, och 150 l brine hade läckt ut i matkällaren innan pumpen larmade för låg KB-ut.
När rörkrökaren var där och fixade och fyllde verkar det som han endera råkat få en luftficka, eller för klen blandning, när han körde igång pumpen för det dröjde inte mer än en minut från det jag fått uppstarts-SMS:et tills jag fick ett larm om låg KB-temp. Han sa att han inte kunde pumpa runt längre, och var lite frågande vad det kunde vara för problem. Jag antog att förångaren hade frusit, och jag ställde om den till endast tillskott.
Under ca ett dygn kollade jag temperaturerna via SMS, och förångaren låg på ca -15 °C i flera timmar, och inte förrän efter ett dygn hade tempen gått upp till plusgrader. Han kom tillbaka dagen efter och sa då att det gick att pumpa runt, och vi körde igång den på kompressorn igen.
Så jag skulle aldrig våga köra med rent vatten.
Nu skall de väl koppla in en luftningstunna, så då lär det inte vara nåt problem att spä ut med rent vatten och pumpa nåra timmar.
Loggat
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m
2
solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.
https://spiff.hax.se/log.html
Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +15/-14
Smurfen.
«
Svar #5 skrivet:
22 april 2011, 21:06:25 »
Citera
Har för mej att jag läst i nån tråd att även om brine temp ligger på + kan den vara minus grader i förångaren så det är nog säkrast att brine är blandat innan kompressorn tas i drift.
Loggat
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.
RAV4
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
RAV4
«
Svar #6 skrivet:
23 april 2011, 11:07:27 »
Citera
a:g För att kunna åtgärda den skada som borr entp. gjorde vid påfyllning av bioetanolen funderar jag på att innan ingrävning och montering av pump fylla
påfyllningskärlet som borrarna använde med 70 liter vatten koppla på slangarna
från borran köra in 70lit. vatten samtidigt som man tömmer 70liter 37% bioetanol
blandning.
Tänker jag rätt eller är dessa 70lit. försumbar?
Gör man på detta sätt kan jag fylla bioetanol vid pump installationen.
Tacksam för svar!
b00k
Nu är hålet borrat de blev 201met. men de uppstod ett problem när etanolen skulle
fyllas i köldbärar systemet.
Borrfirman lyckades med konstycket att göra en vatten blandning som blev ca.37%.
Istället för 120liter fylldes 145liter bioetanol.
Nu skall även slang och rör till pumpen fyllas kan man enbart fylla dessa med vatten
eller vad tror ni?
Tack på förhand!
[/quote]
Loggat
Nibe 1245 8Kw 201met.
ULF
RAV4
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
RAV4
«
Svar #7 skrivet:
25 april 2011, 09:16:33 »
Citera
Är de ingen som har en hjälpande hand att ge!
ULF
Loggat
Nibe 1245 8Kw 201met.
ULF
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +15/-14
Smurfen.
«
Svar #8 skrivet:
25 april 2011, 09:40:49 »
Citera
Tror du kom med ett bra svar själv borde funka bra.
Loggat
Kapten
Expert på värmepump
Stad/land: Stora Kopinge
Antal inlägg: 280
Karma +0/-0
Kön:
Lycklig GV-VP-ägare
Kapten
«
Svar #9 skrivet:
25 april 2011, 19:42:50 »
Citera
Det borde bli 30-31 % efter dina 70 liters byte. Blir bra om det ar ditat du stravar.
Loggat
400 + 200 m2 i Skåne som fått Thermia Solid 26 med grundvatten som brine i present från hustomten.
RAV4
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
RAV4
«
Svar #10 skrivet:
25 april 2011, 21:05:02 »
Citera
Tack smurfen 72 och Kapten!
HA EN GOD SOMMAR!!
Loggat
Nibe 1245 8Kw 201met.
ULF
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Energibrunnar
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Inblandning av bioetanol
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 942
dolda: 0
användare: 1
Användare online
:
dvolod
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info