0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Kom just på att plastkärlet som levereras med vp och som de flesta använder till brine är av plast får man ha det eller ska det kläs in i 3 dm brandmatta.
Citat från: smurfen72 skrivet 08 maj 2011, 21:36:43Kom just på att plastkärlet som levereras med vp och som de flesta använder till brine är av plast får man ha det eller ska det kläs in i 3 dm brandmatta.Och slangarna i värmepumpen är av gummi. Det finns saker i konstruktionen av värmesystemet som redan från fabrik strider mot bestämmelserna vilket är lite märkligt. Jag ställde frågan till en Thermia tekniker för ett par år sedan och han hade inte riktigt koll och skulle kontrolelra med Thermia och sedan återkomma. Nu fick jag aldrig återkoppling på detta men vet sedan jag hade ett par samtal med Nibe och SVEP när vi installerade vår Nibe att "branchen var medvetna om problemet". Men bara för att kärlet är i plast betyder inte att vi kan åsidosätta reglerna på andra delar hur vi vill.
Används aldrig blandningar på mindre än 28%? Borde inte den specifika värmekapasiviteten öka ju lägre alkoholhalt man blandar brinet? Frysskydda ner till -15 kan jag tycka är lite väl svångrem och hängslen.. Någon som som har erfarenhet av att blanda typ 25% med en fryspunkt på -10,5 °C till -11 °C? Är det något som påverkar inte bara tryckfallet positivt, men även kanske värmeupptaget ur borrhålet och kanske COP?