Hej!
För några år sedan (2006) installerades en värmepump i mitt hus, som var för liten för huset. Jag ägde inte huset vid tidpunkten. I offerten från det företag som sålde värmepumpen (2006) sägs att värmebehovet är 35000 kWh.
Huset består av en gammal del från 1936, och en ny del från 2006. De är lika stora; 85kvm markplan och 85 kvm källare, dvs totalt 85 * 4 = 340 kvm.
Det råder oenighet (mellan den som köpte värmepumpen och den som sålde värmepumpen) om 35000 kWh är beräknat för hela huset, eller bara gamla delen. Säljaren av värmepumpen menar att tillbyggnaden inte fanns vid den tid då värmepumpen såldes.
Jag undrar om någon kan försöka sig på en gissning av vilket värmebehov mitt hus har.
Jag önskar en grov uppskattning av årsförbrukning. Tydliggör gärna om tappvatten också inkluderas. Jag kan inte själv utläsa från offerten om det inkluderades i de 35 000 kWh, men jag gissar att de inte inkluderades.
Gammal del från 1936:
85 kvm i bottenplan plus källare
tegel och puts, 30 cm tjocka väggar
isolering i tak från 30 - 50 talet, motsvarande 4 cm modern isolering (alltså väldigt dåligt isolerat)
tjocka framledningsrör och väl tilltagna radiatorer (fast det påverkar väl inte beräkningen)
tvåglasfönster, från 30 talet
grovkällare (pingisrum, förråd, tvättstuga, hall)
Ny (från 2006):
85kvm i 2 plan (bottenvåning och källare)
källare är inredd, har trägolv, torr och fin
källare värms upp helt och fullt
iso-leka-block 30 cm
tvåglasfönster (gjort i samma stil som den gamla delen av huset)
mellan ny och gammal del finns en glasbetongskonstruktion (15x15 cm glasblock) 15kvm totalt
uppvärmning med radiatorer och delvis golvvärme
Jag har en Fighter 2010 och en VVM 240.
Frågan har ställts av mig tidigare på allmänt forum, men jag får motsägelsefulla uppgifter, och postar därför igen.
mvh
Henrik