Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: vÃ¥ran fantasi miljövÃ¥rd  (läst 2806 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
våran fantasi miljövård
« skrivet: 17 april 2011, 20:20:09 »
har nu varit i brasilien 5 veckor, och åkt runt i hela brasilien och blir rent ut sagt förskräckt och förbannad över detta lands miljötänkande, eller rättare sagt, avsaknaden av miljötänkande..
man spyr ut gifter avföring rätt ut i naturen och haven med en svindlande hög takt..
bara här i "lilla" Belem som är C:a 2 milj invånare så har man garanterat mer kylanläggningar än vad hela sverige har,och alla anläggningar använder R22, och man skiter fullständigt i att ta tillvara gammal gas, utan man spyr bara ut allt i luften, det går bäckar eller rättare sagt åar med avföring och kemikalier rätt ut i havet, alla kastar sopor och annat på gatan och när det sedan regnar så spolas allt ut i havet..
tydligen så skulle det finnas ett gigantiskt fält med plastsörja som flyter runt i havet och som nästan når fram till usa, sen när man sätter sig i bilen och kör den korta sträckan 80 mil, vad ser man då?, jo inte ett skit för att man skövlat ner all skog så långt ökat når på båda sidor av vägen i 80 mil?..

När man nu sett detta natursvins land, och sedan tänker på våra miljöregler i sverige så förstår man att det helt enkelt är totalt meningslöst, den del av miljö förstörelsen som vi i norden bidrar med går nog inte änns att mäta,så lite gör det..
så vad skall hädanefter motivera en att tänka miljömässigt när exempelvis elektrolux säljer R22 anläggningar i sydamerika samtidigt som dom annonserar om miljövänliga produkter i sverige?
Man blir rent ut sagt förbannad!!!!

Dogge
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad V70tdi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Rö
  • Antal inlägg: 173
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: våran fantasi miljövård
« Svar #1 skrivet: 17 april 2011, 20:33:57 »
Träden är väl nedhuggna för att ge plats åt etanolodlingar så vi kan tro att vi åker miljövänligt här i Sverige.
Nibe 360P kompletterad med en Panasonic NE9LKE

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: våran fantasi miljövård
« Svar #2 skrivet: 17 april 2011, 21:30:10 »
När man ser allt elände så inser man att det är kört för vårt lilla blå klot, folk är för dåligt allmänutbildade och kan inte änns peka ut sitt eget land på en världskarta, hur kan man då tro att man skall kunna få ett globalt miljötänkande.

Deprimerande. :(
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: våran fantasi miljövård
« Svar #3 skrivet: 17 april 2011, 22:38:01 »
Precis, ändå finns det dom som framhåller brsilien son någe bra, med tanke på etanolen... Deprimerande är vad det är.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1980
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: våran fantasi miljövård
« Svar #4 skrivet: 17 april 2011, 22:59:41 »
Brasilien har en explosiv ekonomisk utveckling och kommer förhoppningsvis att ha resurser att ta itu med sina egna miljöproblem.
Pendeln har kanske börjat svänga, naturen ses inte längre som en fiende som ska underkuvas utan som en resurs man har ansvar att vårda för kommande generationer.

En stötepunkt tycker jag är hur man ska argumentera för att utvecklingsländer inte ska göra samma misstag som vi gjorde för längesedan?
De vill ju bara ha samma levnadstandard som vi har - leva i lugn och ro, jobba o tjäna pengar, köra bil, åka på semester med familjen.

Om vi i Sverige inte kan bevara fem procent av skogen som får växa utan ingrepp, om vi inte ens kan spara våra fyra sista outbyggda älvar, om vi inte kan ha vår naturliga fauna inklusive gråben - hur kan vi då argumentera för att andra ska klara av det? Länder med en bråkdel av våra resurser?

Visst kan man  bli deppig men det ändrar inte pÃ¥ nÃ¥t. Du bör nog undvika att Ã¥ka till Guatemala City, Lagos, Nairobi, Bombay, Manila, Karachi...........
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: våran fantasi miljövård
« Svar #5 skrivet: 17 april 2011, 23:39:25 »
SÃ¥ tycker man ju, att de skulle ha resurser att ta itu med sina miljöproblem med sin explosiva utveckling. Det skriver tyvärr inte de Svenska fackliga orginasationerna att det verkar som i deras reportage om tex sockerrörsodlingarna i Brasilien. Om nu nÃ¥gon verkligen skulle vilja det sÃ¥ skulle ju detta ske.  Sanningen är nog tyvärr att de skiter totalt i det. Pengarna styr. Men det är väl som vanligt i dessa länder som räknats upp, de styrs av alla möjliga utom av folket som valt dem, om vi nu tar Brasilien som exempel, sockerrörsarbetarna med familjer, deras arbetsförhÃ¥llanden jämförs väl nästan med de svartas förhÃ¥llanden i USA, innan 1900-talet...

Om jag hade haft det så gott ställt så jag kunde åka omkring till de länder som nämndes, så skulle jag fösökt hjälpa hjälpa dem, inte länderna, men några utsatta grupper, familjer. Tyvärr så har jag ej den ekonomiska möjligheten. Det jag däremot har gjort under mina fåtal resor i världen, gillar inte turismresor, stranden osv, är att under mina utflykter har fått kontakt med familjer direkt som jag skänkt pengar till som hjälpt familjen till drägliga förhållanden, en period iaf. Vad har drjukebox gjort?
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: våran fantasi miljövård
« Svar #6 skrivet: 18 april 2011, 00:30:31 »
Jag åker till brasilien 1-2gg år på grund av att min fru har sin familj där..
och så här är det med brasilien..
delstaterna ägs i stort sett av en familj i varje stat, där denna familj har sina släktingar och vänner som guvernörer och andra högre uppsatta poster, man kan säga att alla dessa delstater styrs av sin egen lilla diktatur ala libyen, som exempel så är minimilönen 540 real
det motsvarar ungefär 2000 kr, och då ska man veta att priserna är ungefär som i sverige
exempelvis så är elektroniken betydligt dyrare än i sverige, räntan på lånade pengar varierar
från c:a 10% upp till 40-50%, man kan exempelvis ta sin tankning på avbetalning.
detta system håller dom fattiga som ränteslavar och håller dom på den nivå som dom rika vill, dvs dom jobbar i stort sett som slavar för denna minimi lön, och dom rika brassarna behandlar dom därefter, uttalet AKI AGORA får mig att se rött, det betyder HIT NU!!

Det skriker dom hela tiden till sina stackars underbetalda pigor och trädgårdsmästare och annat
samt att dom pekar med fingrarna, i stort sett varje dag får man kämpa med sig själv för att inte suga tag i ett av dessa pekande fingrar och bryta av det!!
TV kanalerna består av novellas som ska hålla pöbeln sysselsatt på kvällarna
finns ingen utbildande tv, eller extremt lite info om omvärlden, strategi?..man kan ju undra?

Även min frus släkt har hemhjälp och man har svårt att hålla käften, när man ifrågasätter så får man till svar att det är deras kultur

så här för nån vecka så ställde jag till en fest, jag köpte typ 10 kilo oxfile, lådvis med öl
och en massa annat gott, sen bjöds det in folk från den rikare sidan.
när alla sedan satt på plats så informerade jag alla att ikväll är det nya regler
jag personligen skulle grilla allt kött och serva gästerna, dvs hemhjälpen var nu mina gäster
sedan kom nästa regel, hemhjälpen/pigorna skulle äta först och alla andra fick sitta och vänta
alltså vilka miner det blev, men nu är det ju så att om dom nu var predatorer så var jag som svensk europe högst upp i näringskedjan, så ingen vågade protestera..=)))

Jag måtte förbannat bra när alla i hemhjälpen/pigor och annat åt så dom höll på att storkna medans herrefolket fick titta på..=))))
Dom kanske fick sig en tankeställare.
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1980
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: våran fantasi miljövård
« Svar #7 skrivet: 18 april 2011, 02:16:19 »
Jo svenskar (inte alla) brukar ha problem med att acceptera de extrema orättvisor man stöter på i de flesta länder i världen. Vi är väl inte cyniska nog? Jag tycker också att det är svårt att verka i ett system där människor har olika värde och korruption är överallt.
Ända fram tills för några år sedan brukade jag reagera på det 'normala' sättet och tänka att "detta måste ändras på". Först de senaste åren har jag haft en mer ödmjuk attityd till de människor/kulturer/länder jag besöker. Resorna har blivit mycket bättre sen jag övergav världsförbättrarattityden. Istället har jag börjat lära mig av dom, och man har mycket att lära.
Jag började resa i Sydamerika på 70-talet och har fortsatt resa sen dess. Idag åker jag helst till Afrika - det är mest annorlunda.
Jag tror inte längre jag kan tala om för andra hur de ska leva sina liv.
 
Och människor behöver inte 'hjälp' annat än i akuta situationer. Annars är de förbaskat bra på att klara sig själva - om de bara får chansen.
Så inget bistånd. Däremot rättvisa. Sluta dumpa våra överskott på deras marknader, det är förödande. Sluta fiska upp deras fisk. Sluta skydda oss med orättvisa tullar. Ge dom bara en chans.

Ni glömmer att vi själva var en av världens fattigare länder för 150 år sedan. En tredjedel av svenskarna emigrerade pga svält och orättvisor. En del kom f ö till Brasilien.
Italien var utfattigt så sent som på 50-talet. Likaså Korea. Världen förändras i snabb takt. Brukar rekommendera www.gapminder.org/videos
Hans Rosling piggar upp & förklarar vad som faktiskt hÃ¥ller pÃ¥ att hända pÃ¥ ett synnerligen Ã¥skÃ¥dligt vis  http://twitter.com/hansrosling
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=hVimVzgtD6w[/youtube]

« Senast ändrad: 18 april 2011, 02:20:05 av drjukebox »
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: våran fantasi miljövård
« Svar #8 skrivet: 20 april 2011, 21:54:37 »
Joo, jag tillhör ju dom som mår lite dåligt när jag reser och ser hur de har det på sina ställen. Det var kanske ett lite hätskt inlägg jag gjorde, har ju inte så stor erfarenhet och kunskap om detta, reagerar bara på vad jag sett, ber ödmjukast om ursäkt till drjukebox och andra, som kanske tagit anstöt av mitt inlägg. Är väl kanske lite för impulsiv ibland.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 334
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!