0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Min erfarenhet av flytande kondensering: högre COP - visst. Sämre drift för kompressorn: javisst!Flytande kondensering med R407c är INTE att föredra, du förkortar livslängden med flera år på kompressorn och får en mycket ojämn oljefördelning efter ett tag, det byggs upp tryck och allt fallerar till slut.Med ack.tank kanske du får ngt lägre COP men i gengäld får du jämnare tmep och din kompressor håller 12-15 år. Varför har NIBE/IVT etc enorma reklamationer på luft/vatten??? Varför går så många sönder? Bara några tankar.PS: Det finns en anledning till att dom stora tillverkarna föreskriver 45-50 grader framledning med R407c. Endast svenska småtillverkare i hela världen kör med flytande kondensering. Det finns en anledning till det. Den stavas marknadsföring av högt COP.
Ja, ja, jag skall hålla mig härifrån, vem vill höra att man har felkonstruerade maskiner?
CiteraJa, ja, jag skall hålla mig härifrån, vem vill höra att man har felkonstruerade maskiner? Du skriver att oljefördelningen blir ojämn och det byggs upp tryck... I en normal villainstallation är fyllnadsmängden normalt max 2 kilo och systemen väldigt kompakta, oljan har inte stor yta att fördela sig ojämnt på...