Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Elbilars koldioxidutsläpp  (läst 78311 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rabalder

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Elbilars koldioxidutsläpp
« Svar #60 skrivet: 08 maj 2011, 20:14:17 »
Det verkar som om elbilarna som nu kommer ut på marknaden styrs mot länder där rejäla statliga bidrag finns för elbilar, typ US, Nederländerna, Schweiz osv.

Någon som vet hur läget är tänkt att bli i Sverige?

Då menar jag elbilar och inte hybridbilar typ Prius, Lexus och den där nya opeln.

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfångare
SV: Elbilars koldioxidutsläpp
« Svar #61 skrivet: 08 maj 2011, 20:29:58 »
Elbil   ::)

"The electric-powered Chevrolet Volt is averaging 1,000 miles on each tankful of gas, according to General Motors."
1000 miles på 9,3 Us gallon, drygt 160 mil på 35 liter. Knappt 0,22 l/mil. Men bensin....
http://money.cnn.com/2011/05/02/autos/volt_1000_miles/index.htm?hpt=T2

Utloggad T-bird

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 130
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kan man klaga på att förbrukningen vart för låg,?
SV: Elbilars koldioxidutsläpp
« Svar #62 skrivet: 08 maj 2011, 21:10:16 »
Jag tror oxå elbilar kommer slå stenhårt, så fort vi kommer över tröskeln.

Många i Sverige skulle kunna köra säkert över 90 procent på el på sina vanliga bilar. (någon som vet faktisk siffra?)

Jag vet inte men jag gissar att skillnaden mellan min nuvarande direktel och kommande bv pump skulle kunna hantera all min normala bilanvändning. Alltså utan att öka min totala elförbrukning. Bara minska mina 1500l diesel.



Elförbrukningen för en torktumlare ligger runt 5 kWh för en torkning av 7 kilo tvätt.Den energiåtgången räcker att köra elbilen 3,33 mil. I Sverige kör vi i genomsnitt 5,13 mil per bil och dag i snitt (till skillnad från Vibilägares senaste jämförelsetestslinga på 150 mil där dom inte fick dieselbilen att bli billigare än bensinbilen) vilket gör att en laddhybridbil har tjugotre timmar på sig att bli färdigladdad per dygn. Det blir då lika stort problem som att få elen att räcka till när vi kör kaffebryggaren några gånger per dag, som det blir att få elen att räcka till vid laddningen av battteriet i laddhybriden, som täcker 80% av vår bilanvändning med bara eldrift. Det blir kanske till och med nödvändigt att slå av handukstorken för att ligga kvar på samma elförbrukning som tidigare när vi går över till laddhybrider för vår vanliga bilanvändning.
Radhus 2 plan 120 m2 träfasad byggt -84 hälften tvåglasfönster,resten isolerglas direktel elradiatorer frånluftsvärmepump för varmvatten.
Sanyo 123 lvp installerades sep -06
140.9 watt i snitt senaste 8676.5 tim  1222.6 kwt för lvp. 13656 kwt totalförbrukning för huset år2007.Inga elrdiatorer på sedan lvp-monteringen.6pers .Frånluftsvärmepump för varmvatten.

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: Elbilars koldioxidutsläpp
« Svar #63 skrivet: 08 maj 2011, 21:18:55 »
Opel Ampera är ingen hybridbil. Den har en etanoldriven generator som vid behov startas och laddar batteriet som driver elmotorn.
Hybridbilar: "Hybridbil är en typ av bil som använder två eller flera kraftkällor för att driva bilen framåt"
http://sv.wikipedia.org/wiki/Hybridbil
Amperan producerar elenrgi om det behövs via generatorn.
[url http://www.opel-ampera.com/index.php/mas/ampera/how_use/range_anxiety[/url]
Alliansregeringen kommer strax med en prop när det gäller bilar, regler och subventioner mm som man vet väldigt lite om. Kan innehålla lite av varje.
Carlgren och Olofsson har pratat om 40 000 per ny elbil men med dom vet man inte så noga..
http://www.pressdisplay.com/pressdisplay/viewer.aspx
När Maud Olofsson och senare centern svängde om kärnkraften med krystade förklaringar kan vad som helst komma därifrån.
Det enda man kan vara riktigt säker på att företagens väl kommer först när Maud är igång (Volvo o Saab har redan fått många miljarder i "elbilsstöd") och som konsument är det bara att hacka i sig och betala.

Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9870
  • Karma +19/-4
SV: Elbilars koldioxidutsläpp
« Svar #64 skrivet: 08 maj 2011, 21:25:08 »

Det blir då lika stort problem som att få elen att räcka till när vi kör kaffebryggaren några gånger per dag, som det blir att få elen att räcka till vid laddningen av battteriet i laddhybriden, som täcker 80% av vår bilanvändning med bara eldrift.

Brygger du verkligen 80 liter kaffe per dygn?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Elbilars koldioxidutsläpp
« Svar #65 skrivet: 08 maj 2011, 22:51:02 »
Elbilar finns redan

ja den första kom ju redan 1891,
http://www.nordicacademicpress.com/o.o.i.s?id=52&vid=519


 men det var elbilar som skulle kunna ersätta dagens otto och diesel bilar som avsågs förstås.
Helst ej dyrare, minst samma räckvidd och prestanda, lättskötta och långlivade..

Där tror jag att Opel med sin ampera blir först, troligen för dyr dock.

:)
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad rabalder

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Elbilars koldioxidutsläpp
« Svar #66 skrivet: 08 maj 2011, 23:17:58 »
Opel Ampera är ingen hybridbil. Den har en etanoldriven generator som vid behov startas och laddar batteriet som driver elmotorn.
Hybridbilar: "Hybridbil är en typ av bil som använder två eller flera kraftkällor för att driva bilen framåt"
http://sv.wikipedia.org/wiki/Hybridbil
Amperan producerar elenrgi om det behövs via generatorn.
[url http://www.opel-ampera.com/index.php/mas/ampera/how_use/range_anxiety[/url]
Alliansregeringen kommer strax med en prop när det gäller bilar, regler och subventioner mm som man vet väldigt lite om. Kan innehålla lite av varje.
Carlgren och Olofsson har pratat om 40 000 per ny elbil men med dom vet man inte så noga..
http://www.pressdisplay.com/pressdisplay/viewer.aspx
När Maud Olofsson och senare centern svängde om kärnkraften med krystade förklaringar kan vad som helst komma därifrån.
Det enda man kan vara riktigt säker på att företagens väl kommer först när Maud är igång (Volvo o Saab har redan fått många miljarder i "elbilsstöd") och som konsument är det bara att hacka i sig och betala.



Din GM Cheva/Opel har två kraftkällor.... Batteri och bensinmotor. Skillnaden är att istf att driva bilen direkt så går den istället via en generator o vidare till elmotorn.

Personligen tycker jag dessa hybrider är ett klart lyft gentemot tex Prius. Vidare skulle jag hellre ha en hybrid som kan köra 50 mil (tack vare bensinmotorn) än en elbil som bara klarar 15 mil.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Elbilars koldioxidutsläpp
« Svar #67 skrivet: 08 maj 2011, 23:37:56 »
Vill ha plugin dieselhybrid
Räckvidd el 100km
Diesel 500km

Elen borde kunna tillgodose visstidsbehov av awd

Gärna under 400k
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: Elbilars koldioxidutsläpp
« Svar #68 skrivet: 09 maj 2011, 07:42:33 »
Opel Ampera är ingen hybridbil. Den har en etanoldriven generator som vid behov startas och laddar batteriet som driver elmotorn.
Hybridbilar: "Hybridbil är en typ av bil som använder två eller flera kraftkällor för att driva bilen framåt"
http://sv.wikipedia.org/wiki/Hybridbil
Amperan producerar elenrgi om det behövs via generatorn.
[url http://www.opel-ampera.com/index.php/mas/ampera/how_use/range_anxiety[/url]
Alliansregeringen kommer strax med en prop när det gäller bilar, regler och subventioner mm som man vet väldigt lite om. Kan innehålla lite av varje.
Carlgren och Olofsson har pratat om 40 000 per ny elbil men med dom vet man inte så noga..
http://www.pressdisplay.com/pressdisplay/viewer.aspx
När Maud Olofsson och senare centern svängde om kärnkraften med krystade förklaringar kan vad som helst komma därifrån.
Det enda man kan vara riktigt säker på att företagens väl kommer först när Maud är igång (Volvo o Saab har redan fått många miljarder i "elbilsstöd") och som konsument är det bara att hacka i sig och betala.



Din GM Cheva/Opel har två kraftkällor.... Batteri och bensinmotor. Skillnaden är att istf att driva bilen direkt så går den istället via en generator o vidare till elmotorn.

Personligen tycker jag dessa hybrider är ett klart lyft gentemot tex Prius. Vidare skulle jag hellre ha en hybrid som kan köra 50 mil (tack vare bensinmotorn) än en elbil som bara klarar 15 mil.

Eftersom det bara finns en motor för framdrivning, elmotorn, så är det ingen hybrid per definition.
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad rabalder

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Elbilars koldioxidutsläpp
« Svar #69 skrivet: 09 maj 2011, 08:21:02 »
Opel Ampera är ingen hybridbil. Den har en etanoldriven generator som vid behov startas och laddar batteriet som driver elmotorn.
Hybridbilar: "Hybridbil är en typ av bil som använder två eller flera kraftkällor för att driva bilen framåt"
http://sv.wikipedia.org/wiki/Hybridbil
Amperan producerar elenrgi om det behövs via generatorn.
[url http://www.opel-ampera.com/index.php/mas/ampera/how_use/range_anxiety[/url]
Alliansregeringen kommer strax med en prop när det gäller bilar, regler och subventioner mm som man vet väldigt lite om. Kan innehålla lite av varje.
Carlgren och Olofsson har pratat om 40 000 per ny elbil men med dom vet man inte så noga..
http://www.pressdisplay.com/pressdisplay/viewer.aspx
När Maud Olofsson och senare centern svängde om kärnkraften med krystade förklaringar kan vad som helst komma därifrån.
Det enda man kan vara riktigt säker på att företagens väl kommer först när Maud är igång (Volvo o Saab har redan fått många miljarder i "elbilsstöd") och som konsument är det bara att hacka i sig och betala.



Din GM Cheva/Opel har två kraftkällor.... Batteri och bensinmotor. Skillnaden är att istf att driva bilen direkt så går den istället via en generator o vidare till elmotorn.

Personligen tycker jag dessa hybrider är ett klart lyft gentemot tex Prius. Vidare skulle jag hellre ha en hybrid som kan köra 50 mil (tack vare bensinmotorn) än en elbil som bara klarar 15 mil.

Eftersom det bara finns en motor för framdrivning, elmotorn, så är det ingen hybrid per definition.

Fattar inte varför du inte vill kalla en gris för en gris även om man smetat läppstift på den. Åter igen så har du misslyckats i din källgranskning och att använda källor typ Aftonbladet eller svenska Wikipedia kan ofta bli fel.

Personligen vill jag bara att saker ska vara korrekt så kan vi avsluta denna definitions fråga med följande citat:

Citera
Definition:
 A hybrid vehicle is a vehicle that uses an on-board rechargeable energy storage system (RESS) and a fuel based power source for vehicle propulsion. These vehicles use much less fuel than their counterparts and produce less emissions. Hybrid vehicles recharge their batteries by capturing kinetic energy through regenerative braking. Some hybrids use the combustion engine to generate electricity by spinning a generator to either recharge the battery or directly feed power to an electric motor that drives the vehicle. This takes place when cruising or in other situations where just light thrust is needed.


Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13354
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Elbilars koldioxidutsläpp
« Svar #70 skrivet: 09 maj 2011, 08:22:08 »
Svenska Wikipedia: http://sv.wikipedia.org/wiki/Hybridbil#Seriehybrid

Seriehybrid

För denna princip är det endast elmotorn som används för att driva bilen, medan förbränningsmotorn endast används att vid behov generera elektrisk energi via en generator.


Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Elbilars koldioxidutsläpp
« Svar #71 skrivet: 09 maj 2011, 08:26:01 »
Seriehybrid

Sån barnen läser i fantomen då?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: Elbilars koldioxidutsläpp
« Svar #72 skrivet: 09 maj 2011, 08:49:31 »
Vad som är en elmotordriven bil per definition i sverige och EU håller just nu ett antal rätt skickliga jurister och rotar i..
Varför?
Ja det skall ligga till grund för den utlovade subventionen som elbilsköparen utlovats och som gjort att biltillverkarna vågat satsa på elbilstillverkning överhuvudtaget tillsammans med de statliga utvecklingsmiljarder de redan fått.

På goda grunder kommer hybridbilar ej att omfattas av denna subvention på runt 40 000 per bil men de bilar som drivs på elmotor att ingå som nya Opel Ampera.
 
Svaret kommer strax via propositionen och rabalder får nog bita i gräset som vanligt..
Kunde du inte få din avatar att snurra fortare när du kommer i gasen då? Skulle vara festligt och ett väldigt snurrande skulle det bli för det mesta tror jag.
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Elbilars koldioxidutsläpp
« Svar #73 skrivet: 09 maj 2011, 15:25:05 »
Vad som är en elmotordriven bil per definition i sverige och EU håller just nu ett antal rätt skickliga jurister och rotar i..
Varför?
Ja det skall ligga till grund för den utlovade subventionen som elbilsköparen utlovats och som gjort att biltillverkarna vågat satsa på elbilstillverkning överhuvudtaget tillsammans med de statliga utvecklingsmiljarder de redan fått.

På goda grunder kommer hybridbilar ej att omfattas av denna subvention på runt 40 000 per bil men de bilar som drivs på elmotor att ingå som nya Opel Ampera.
 
Svaret kommer strax via propositionen

Kan du inte erkänna att du har fel med dagens definitioner?

Att man inom EU ska kunna enas om en definition betyder egentligen inte mycket. Ta bara vår svenska myndigheters bristande kompetens och misslyckade försök att bestämma vad som är en miljöbil!
 
I övrigt så saknar jag den normala källhänvisningen på Aftonbladet. Men du har säkert en annan källa till dina spekulationer
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: Elbilars koldioxidutsläpp
« Svar #74 skrivet: 09 maj 2011, 16:29:06 »
Ur NE:
hybridbil
http://www.ne.se/hybridbil
hybridbil, elhybridbil, bil med såväl förbränningsmotor (för t.ex. bensin, diesel, etanol eller fordonsgas) som en eller flera elektriska motorer. Bilarna har batterier som laddas upp vid körningen eller via elnätet. Den första hybridbilen, Toyota Prius, började serietillverkas 1997. Laddhybrid (även sladdhybrid eller plug-in-hybrid) kallas en hybridbil som kan laddas med sladd via elnätet när bilen står stilla. Dessa bilar kan köra med enbart eldrift upp till 10 mil. Vid längre färder kopplas även förbränningsmotorn in.

Laddhybrider finns (2009) som konceptbilar och prototyper, men flera biltillverkare har aviserat marknadslansering. Hybridbilarnas eldrift medför lägre drivmedelsförbrukning samt lägre utsläpp av hälso- och miljöskadliga avgaser.
http://www.ne.se/hybridbil

Märk: "bil med såväl förbränningsmotor (för t.ex. bensin, diesel, etanol eller fordonsgas) som en eller flera elektriska motorer"

En etanoldriven generator har aldrig och kommer aldrig att kunna kallas bilmotor.

En elhybrid bil har nu och fortsättningsvis två eller fler motorer för sin drivning.
En elbil kommer att ha en motor(elmotor) för sin drivning och kommer därmed med största sannolikhet få en subvention på ca 40 000 med den prop som kommer snart.

Elhybrider som Toyota Prius, som har två motorer för sitt framdrivande, en elmotor och en förbränningsmotor kommer med största sannolikhet att bli utan detta stöd och säljas vidare till nuvarande pris.

Opel Ampera tex är då per definition en elbil.
Toyota Prius tex är då per definition en elhybrid bil.

« Senast ändrad: 09 maj 2011, 16:33:33 av zibrosc1235 »
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!