0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag tror oxå elbilar kommer slå stenhårt, så fort vi kommer över tröskeln.Många i Sverige skulle kunna köra säkert över 90 procent på el på sina vanliga bilar. (någon som vet faktisk siffra?)Jag vet inte men jag gissar att skillnaden mellan min nuvarande direktel och kommande bv pump skulle kunna hantera all min normala bilanvändning. Alltså utan att öka min totala elförbrukning. Bara minska mina 1500l diesel.
Det blir då lika stort problem som att få elen att räcka till när vi kör kaffebryggaren några gånger per dag, som det blir att få elen att räcka till vid laddningen av battteriet i laddhybriden, som täcker 80% av vår bilanvändning med bara eldrift.
Citat från: David Rinnan skrivet 08 maj 2011, 00:05:43Elbilar finns redanja den första kom ju redan 1891,http://www.nordicacademicpress.com/o.o.i.s?id=52&vid=519 men det var elbilar som skulle kunna ersätta dagens otto och diesel bilar som avsågs förstås.Helst ej dyrare, minst samma räckvidd och prestanda, lättskötta och långlivade..Där tror jag att Opel med sin ampera blir först, troligen för dyr dock.
Elbilar finns redan
Opel Ampera är ingen hybridbil. Den har en etanoldriven generator som vid behov startas och laddar batteriet som driver elmotorn.Hybridbilar: "Hybridbil är en typ av bil som använder två eller flera kraftkällor för att driva bilen framåt"http://sv.wikipedia.org/wiki/HybridbilAmperan producerar elenrgi om det behövs via generatorn.[url http://www.opel-ampera.com/index.php/mas/ampera/how_use/range_anxiety[/url]Alliansregeringen kommer strax med en prop när det gäller bilar, regler och subventioner mm som man vet väldigt lite om. Kan innehålla lite av varje.Carlgren och Olofsson har pratat om 40 000 per ny elbil men med dom vet man inte så noga..http://www.pressdisplay.com/pressdisplay/viewer.aspxNär Maud Olofsson och senare centern svängde om kärnkraften med krystade förklaringar kan vad som helst komma därifrån.Det enda man kan vara riktigt säker på att företagens väl kommer först när Maud är igång (Volvo o Saab har redan fått många miljarder i "elbilsstöd") och som konsument är det bara att hacka i sig och betala.
Citat från: zibrosc1235 skrivet 08 maj 2011, 21:18:55Opel Ampera är ingen hybridbil. Den har en etanoldriven generator som vid behov startas och laddar batteriet som driver elmotorn.Hybridbilar: "Hybridbil är en typ av bil som använder två eller flera kraftkällor för att driva bilen framåt"http://sv.wikipedia.org/wiki/HybridbilAmperan producerar elenrgi om det behövs via generatorn.[url http://www.opel-ampera.com/index.php/mas/ampera/how_use/range_anxiety[/url]Alliansregeringen kommer strax med en prop när det gäller bilar, regler och subventioner mm som man vet väldigt lite om. Kan innehålla lite av varje.Carlgren och Olofsson har pratat om 40 000 per ny elbil men med dom vet man inte så noga..http://www.pressdisplay.com/pressdisplay/viewer.aspxNär Maud Olofsson och senare centern svängde om kärnkraften med krystade förklaringar kan vad som helst komma därifrån.Det enda man kan vara riktigt säker på att företagens väl kommer först när Maud är igång (Volvo o Saab har redan fått många miljarder i "elbilsstöd") och som konsument är det bara att hacka i sig och betala.Din GM Cheva/Opel har två kraftkällor.... Batteri och bensinmotor. Skillnaden är att istf att driva bilen direkt så går den istället via en generator o vidare till elmotorn. Personligen tycker jag dessa hybrider är ett klart lyft gentemot tex Prius. Vidare skulle jag hellre ha en hybrid som kan köra 50 mil (tack vare bensinmotorn) än en elbil som bara klarar 15 mil.
Citat från: rabalder skrivet 08 maj 2011, 23:17:58Citat från: zibrosc1235 skrivet 08 maj 2011, 21:18:55Opel Ampera är ingen hybridbil. Den har en etanoldriven generator som vid behov startas och laddar batteriet som driver elmotorn.Hybridbilar: "Hybridbil är en typ av bil som använder två eller flera kraftkällor för att driva bilen framåt"http://sv.wikipedia.org/wiki/HybridbilAmperan producerar elenrgi om det behövs via generatorn.[url http://www.opel-ampera.com/index.php/mas/ampera/how_use/range_anxiety[/url]Alliansregeringen kommer strax med en prop när det gäller bilar, regler och subventioner mm som man vet väldigt lite om. Kan innehålla lite av varje.Carlgren och Olofsson har pratat om 40 000 per ny elbil men med dom vet man inte så noga..http://www.pressdisplay.com/pressdisplay/viewer.aspxNär Maud Olofsson och senare centern svängde om kärnkraften med krystade förklaringar kan vad som helst komma därifrån.Det enda man kan vara riktigt säker på att företagens väl kommer först när Maud är igång (Volvo o Saab har redan fått många miljarder i "elbilsstöd") och som konsument är det bara att hacka i sig och betala.Din GM Cheva/Opel har två kraftkällor.... Batteri och bensinmotor. Skillnaden är att istf att driva bilen direkt så går den istället via en generator o vidare till elmotorn. Personligen tycker jag dessa hybrider är ett klart lyft gentemot tex Prius. Vidare skulle jag hellre ha en hybrid som kan köra 50 mil (tack vare bensinmotorn) än en elbil som bara klarar 15 mil.Eftersom det bara finns en motor för framdrivning, elmotorn, så är det ingen hybrid per definition.
Definition: A hybrid vehicle is a vehicle that uses an on-board rechargeable energy storage system (RESS) and a fuel based power source for vehicle propulsion. These vehicles use much less fuel than their counterparts and produce less emissions. Hybrid vehicles recharge their batteries by capturing kinetic energy through regenerative braking. Some hybrids use the combustion engine to generate electricity by spinning a generator to either recharge the battery or directly feed power to an electric motor that drives the vehicle. This takes place when cruising or in other situations where just light thrust is needed.
Vad som är en elmotordriven bil per definition i sverige och EU håller just nu ett antal rätt skickliga jurister och rotar i..Varför?Ja det skall ligga till grund för den utlovade subventionen som elbilsköparen utlovats och som gjort att biltillverkarna vågat satsa på elbilstillverkning överhuvudtaget tillsammans med de statliga utvecklingsmiljarder de redan fått.På goda grunder kommer hybridbilar ej att omfattas av denna subvention på runt 40 000 per bil men de bilar som drivs på elmotor att ingå som nya Opel Ampera. Svaret kommer strax via propositionen