Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Elbilars koldioxidutsläpp  (läst 78340 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1158
  • Karma +19/-3
SV: Elbilars koldioxidutsläpp
« Svar #45 skrivet: 07 maj 2011, 09:31:31 »
Skall vi köra elbilar i den mängden som alla hoppas på så kommer det snart att tryta med sällynta jordartsmetaller som används i magneter i motorer (tex neodym) och andra jordartsmetaller som används i moderna batterier (NIMH-batterier, kobolt för LiIon, platinametaller för bränsleceller), även om man skulle köra på klassiska blybatterier så kommer det bli problem blytillgången om varje fordon skall husera 500 kg dito istället för dagens 15 - 20 kg. - vi pratar om grundmetaller - dvs. inget som kan tillverkas utan kärnprocesser inblandat utan är helt beroende på av gruvdrift och fyndigheter och dessa kommer inte kunna täcka upp mer än några % av vad som krävs när det gäller jordartsmetaller när man skall bygga ut tiotusentals med vindsnurror och ersätta en vagnpark på knappt en halv miljard med bilar - för det är detta vi pratar om man inte skall inskränka folks möjlighet att skaffa fordon att förflytta sig...

Detta är något som folk glömmer bort när man pratar om alternativa driftsystem som tex eldrift, vi måste ha en lösning som är tillgänglig för alla och inte någon elitgrupp i dom mer välbärgade delarna...

En bilmotor görs av järn med små tillsatser av legeringsämne varav kol är den största delen och detta kan vi tillverka i enorma mängder då det är gott om järnfyndigheter - skall det byggas för massmarknad så blir det att fortsätta med dessa byggelement - dvs lösningar byggda till största delen med järn och stål

  
« Senast ändrad: 07 maj 2011, 09:33:57 av xxargs »

Utloggad rabalder

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Elbilars koldioxidutsläpp
« Svar #46 skrivet: 07 maj 2011, 10:02:41 »
jag tror att man kan jämföra en liter bensin med knappt 9 kwh i en bil.

Tyvärr är ju batterier så vidrigt dyra och så att det ännu inte går att få någon ekonomi eller komfort med elen.

Men elbilar är ju en miljöfara så länge vi bränner fossila bränslen

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9870
  • Karma +19/-4
SV: Elbilars koldioxidutsläpp
« Svar #47 skrivet: 07 maj 2011, 12:21:32 »
Det beror lite på hur man räknar. 3-4 kWh i batteriet motsvarar bättre en liter bensin än 9 kWh. Elmotorer har betydligt högre verkningsgrad än en bensinmotor och elbilar laddar batteriet vid bromsning.

Det finns dock förluster vid laddningen som inte finns när man tankar bilen. Snabbladdar man går det nog åt 5-6 kWh för att ladda batteriet motsvarande en liter bensin. Mina siffror kan ifrågasättas men de ligger närmare sanningen än 9 kWh. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: Elbilars koldioxidutsläpp
« Svar #48 skrivet: 07 maj 2011, 13:02:12 »
Själv ser jag fram mot att få användning av mitt platta garagetak med en kraftig solcellsanläggning på som laddar elbilens batteri utan inblandning av elproducenterna överhuvudtaget men dit är det en bit kvar..

Dom senaste 20åren har jag haft en mindre solcell på min båt som laddat batterierna utan prut helt utan underhåll. När båtmotorns generator lämnade in för tio år sedan och jag fick klart för mig vad en ny generator till dieselmotorn skulle komma och kosta beslöt jag mig för att chansa och köra utan fungerande generator, bara på solcellerna. Funkar fortfarande! aldrig varit strömlös.
(Fuskar lite och underhållsladdar på vintern..)
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad rabalder

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Elbilars koldioxidutsläpp
« Svar #49 skrivet: 07 maj 2011, 14:29:36 »
Roland, du kan mycket väl ha rätt. Jag plockade mina siffror från http://www.fueleconomy.gov/feg/evsbs.shtml som verkar seriös med en .gov domain.

Ziborsc, det är ju en viss skillnad på att ladda med sol till startmotorn o lanternor på en båt på sommaren jämfört med en elbil året runt, eg det får nog bli dina barnbarn som kan ladda bilen från ditt tak.

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: Elbilars koldioxidutsläpp
« Svar #50 skrivet: 07 maj 2011, 18:25:04 »
Redan i röret:
Opel Ampera med etanoldriven generator och elmotor kommer strax. Visserligen har jag av olika skäl aldrig ägt en opel men dom verkar vara långt framme just nu på elbilsidan. den tekniken tror jag på.

Har nu kört 18 000 mil med en etanolbil och kommer att köra den vidare tills den första vettiga elbilen anländer..
Och jag tror att opel kommer först. Med rätt teknisk lösning. Och så en kraftig solcell på garagetaket.
http://www.opel-ampera.com/index.php/mas/ampera/how_it_works/erev_voltec
« Senast ändrad: 07 maj 2011, 18:43:00 av zibrosc1235 »
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad rabalder

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Elbilars koldioxidutsläpp
« Svar #51 skrivet: 07 maj 2011, 19:52:07 »
Redan i röret:
Opel Ampera med etanoldriven generator och elmotor kommer strax. Visserligen har jag av olika skäl aldrig ägt en opel men dom verkar vara långt framme just nu på elbilsidan. den tekniken tror jag på.

Har nu kört 18 000 mil med en etanolbil och kommer att köra den vidare tills den första vettiga elbilen anländer..
Och jag tror att opel kommer först. Med rätt teknisk lösning. Och så en kraftig solcell på garagetaket.
http://www.opel-ampera.com/index.php/mas/ampera/how_it_works/erev_voltec


Hade du varit det minsta seriös i ditt sökande hade du vetat att Nissan släpper sin första elbil i sommar.

Men Aftonbladet kommer säkert med en testörning till semestern eftersom du iaf inte tror vad jag och alla andra säger.

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: Elbilars koldioxidutsläpp
« Svar #52 skrivet: 07 maj 2011, 20:10:16 »
Kärnkraftskatastrofen i Japan har inneburet bland alla andra dysterheter för japanerna att de har svårt att leverera allt från bilar, reservdelar, livsmedel och elektronik och skulle dom lyckas leverera har godset ofta varit kontiminerat med radioaktivt avfall. Även grannländerna har drabbats. Här ett exempel från Chile:
http://www.tipnews.info/business/NTE4Mzc=/2011/04/16/skorea_us_fta_trade

det innebär med stor sannolikhet att tyskarna säkert kommer först med sin elbil och då är den dessutom ej strålskadad..
Tyskarna har ju klokt nog stängt flera gamla kärnkraftsverk och bestämt sig för att helt lägga ner kärnkraftsverken.

« Senast ändrad: 07 maj 2011, 20:13:26 av zibrosc1235 »
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Elbilars koldioxidutsläpp
« Svar #53 skrivet: 08 maj 2011, 00:05:43 »
Elbilar finns redan
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad rabalder

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Elbilars koldioxidutsläpp
« Svar #54 skrivet: 08 maj 2011, 00:59:42 »
Elbilar finns redan

Visst finns det elbilar redan men jag känner inte till någon riktig bil som går att köpa av svensk återförsäljare. Man kan importera ombyggda bilar men det verkar vara struligt.
Nog bättre att vänta tills tex LEAF släpps om några veckor.


Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9870
  • Karma +19/-4
SV: Elbilars koldioxidutsläpp
« Svar #55 skrivet: 08 maj 2011, 09:04:17 »
Roland, du kan mycket väl ha rätt. Jag plockade mina siffror från http://www.fueleconomy.gov/feg/evsbs.shtml som verkar seriös med en .gov domain.

Lite äpplen och päron här. 9 kWh motsvarar energinnehållet i en liter bensin. Men siffrorna för MPGe är 2-3 gånger större än för motsvarande bensindriven bil. Det snålaste jag har kört en bensinbil, en Fiat Punto, en längre sträcka drog den 0,48 L/mil vilket blir ca 50 MPG. Det betyder att 3-4 kWh i praktiken ger samma körsträcka som en liter bensin och det var den ekvivalensen jag syftade på.

Lite konstiga siffror i länken. För Nissan har man inte räknat med några laddningsförluster vid beräkning av årskostnaden. Inte heller lär man få använda någon luftkonditionering. Smartbilarnas körsträcka per laddning får jag inte att gå ihop med batteriets kapacitet och elförbrukning. Körsträckan borde bli 42 miles.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad rabalder

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Elbilars koldioxidutsläpp
« Svar #56 skrivet: 08 maj 2011, 09:15:17 »
Roland, du kan mycket väl ha rätt. Jag plockade mina siffror från http://www.fueleconomy.gov/feg/evsbs.shtml som verkar seriös med en .gov domain.

Lite äpplen och päron här. 9 kWh motsvarar energinnehållet i en liter bensin. Men siffrorna för MPGe är 2-3 gånger större än för motsvarande bensindriven bil. Det snålaste jag har kört en bensinbil, en Fiat Punto, en längre sträcka drog den 0,48 L/mil vilket blir ca 50 MPG. Det betyder att 3-4 kWh i praktiken ger samma körsträcka som en liter bensin och det var den ekvivalensen jag syftade på.

Lite konstiga siffror i länken. För Nissan har man inte räknat med några laddningsförluster vid beräkning av årskostnaden. Inte heller lär man få använda någon luftkonditionering. Smartbilarnas körsträcka per laddning får jag inte att gå ihop med batteriets kapacitet och elförbrukning. Körsträckan borde bli 42 miles.

Du har rätt i ditt resonemang. Det blir ganska tydligt att det saknas standards för hur tex energibehovet skall uttryckas för batteribilar.
« Senast ändrad: 08 maj 2011, 12:17:32 av rabalder »

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2055
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC håller måttet
SV: Elbilars koldioxidutsläpp
« Svar #57 skrivet: 08 maj 2011, 10:59:28 »
(Flyttad till kärnkrafts-tråden
  av anti-trollkommittén)

Som xxargs påpekar blir det skriande brist på en del metaller med skenande priser som följd. Hur ska vi då snabbt kunna gå över till eldrift?
« Senast ändrad: 08 maj 2011, 13:49:52 av drjukebox »
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hål (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Åtta fungerande eldstäder. Årstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år! Ungarna utflugna.

Utloggad rabalder

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Elbilars koldioxidutsläpp
« Svar #58 skrivet: 08 maj 2011, 12:21:54 »
Kärnkraftskatastrofen i Japan har inneburet bland alla andra dysterheter för japanerna att de har svårt att leverera allt från bilar, reservdelar, livsmedel och elektronik och skulle dom lyckas leverera har godset ofta varit kontiminerat med radioaktivt avfall. Även grannländerna har drabbats. Här ett exempel från Chile:
http://www.tipnews.info/business/NTE4Mzc=/2011/04/16/skorea_us_fta_trade

det innebär med stor sannolikhet att tyskarna säkert kommer först med sin elbil och då är den dessutom ej strålskadad..
Tyskarna har ju klokt nog stängt flera gamla kärnkraftsverk och bestämt sig för att helt lägga ner kärnkraftsverken.

Det där är löjeväckande, att t ex elektronik eller bilar från Japan skulle vara 'strålskadade'.
Om spenaten och mjölken från Fukushimas omgivningar är olämplig att förtära, så innebär det inte att alla japanska produkter blivit farliga. De tjugo bilar i din länk som blivit utsatta för nedfall och visade på mycket låga nivåer av strålning kunde man lämpligen tvätta.

Tyskarna har stängt ner sju reaktorer (varav Vattenfall äger två) och KLOKT NOG kompenserat bortfallet i produktion med - - - just det. Naturgas och kol.  ???
När de sju reaktorerna stängdes slutade också ägarna (inklusive Vattenfall) betala de 300 miljoner euro per år som de erlagts att betala för utveckling av alternativa energikällor.
Bara positivt eller hur!  ::)
Men vi är i fel tråd.

Som xxargs påpekar blir det skriande brist på en del metaller med skenande priser som följd. Hur ska vi då snabbt kunna gå över till eldrift?


Ignorera trollet, annars kommer han att förstöra även denna tråd.

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: Elbilars koldioxidutsläpp
« Svar #59 skrivet: 08 maj 2011, 15:42:51 »
Elbilar finns redan

ja den första kom ju redan 1891,
http://www.nordicacademicpress.com/o.o.i.s?id=52&vid=519


 men det var elbilar som skulle kunna ersätta dagens otto och diesel bilar som avsågs förstås.
Helst ej dyrare, minst samma räckvidd och prestanda, lättskötta och långlivade..

Där tror jag att Opel med sin ampera blir först, troligen för dyr dock.
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!