0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Redan i röret: Opel Ampera med etanoldriven generator och elmotor kommer strax. Visserligen har jag av olika skäl aldrig ägt en opel men dom verkar vara långt framme just nu på elbilsidan. den tekniken tror jag på.Har nu kört 18 000 mil med en etanolbil och kommer att köra den vidare tills den första vettiga elbilen anländer..Och jag tror att opel kommer först. Med rätt teknisk lösning. Och så en kraftig solcell på garagetaket.http://www.opel-ampera.com/index.php/mas/ampera/how_it_works/erev_voltec
Elbilar finns redan
Roland, du kan mycket väl ha rätt. Jag plockade mina siffror från http://www.fueleconomy.gov/feg/evsbs.shtml som verkar seriös med en .gov domain.
Citat från: rabalder skrivet 07 maj 2011, 14:29:36Roland, du kan mycket väl ha rätt. Jag plockade mina siffror från http://www.fueleconomy.gov/feg/evsbs.shtml som verkar seriös med en .gov domain.Lite äpplen och päron här. 9 kWh motsvarar energinnehållet i en liter bensin. Men siffrorna för MPGe är 2-3 gånger större än för motsvarande bensindriven bil. Det snålaste jag har kört en bensinbil, en Fiat Punto, en längre sträcka drog den 0,48 L/mil vilket blir ca 50 MPG. Det betyder att 3-4 kWh i praktiken ger samma körsträcka som en liter bensin och det var den ekvivalensen jag syftade på. Lite konstiga siffror i länken. För Nissan har man inte räknat med några laddningsförluster vid beräkning av årskostnaden. Inte heller lär man få använda någon luftkonditionering. Smartbilarnas körsträcka per laddning får jag inte att gå ihop med batteriets kapacitet och elförbrukning. Körsträckan borde bli 42 miles.
Citat från: zibrosc1235 skrivet 07 maj 2011, 20:10:16Kärnkraftskatastrofen i Japan har inneburet bland alla andra dysterheter för japanerna att de har svårt att leverera allt från bilar, reservdelar, livsmedel och elektronik och skulle dom lyckas leverera har godset ofta varit kontiminerat med radioaktivt avfall. Även grannländerna har drabbats. Här ett exempel från Chile:http://www.tipnews.info/business/NTE4Mzc=/2011/04/16/skorea_us_fta_tradedet innebär med stor sannolikhet att tyskarna säkert kommer först med sin elbil och då är den dessutom ej strålskadad..Tyskarna har ju klokt nog stängt flera gamla kärnkraftsverk och bestämt sig för att helt lägga ner kärnkraftsverken.Det där är löjeväckande, att t ex elektronik eller bilar från Japan skulle vara 'strålskadade'.Om spenaten och mjölken från Fukushimas omgivningar är olämplig att förtära, så innebär det inte att alla japanska produkter blivit farliga. De tjugo bilar i din länk som blivit utsatta för nedfall och visade på mycket låga nivåer av strålning kunde man lämpligen tvätta.Tyskarna har stängt ner sju reaktorer (varav Vattenfall äger två) och KLOKT NOG kompenserat bortfallet i produktion med - - - just det. Naturgas och kol. När de sju reaktorerna stängdes slutade också ägarna (inklusive Vattenfall) betala de 300 miljoner euro per år som de erlagts att betala för utveckling av alternativa energikällor.Bara positivt eller hur! Men vi är i fel tråd. Som xxargs påpekar blir det skriande brist på en del metaller med skenande priser som följd. Hur ska vi då snabbt kunna gå över till eldrift?
Kärnkraftskatastrofen i Japan har inneburet bland alla andra dysterheter för japanerna att de har svårt att leverera allt från bilar, reservdelar, livsmedel och elektronik och skulle dom lyckas leverera har godset ofta varit kontiminerat med radioaktivt avfall. Även grannländerna har drabbats. Här ett exempel från Chile:http://www.tipnews.info/business/NTE4Mzc=/2011/04/16/skorea_us_fta_tradedet innebär med stor sannolikhet att tyskarna säkert kommer först med sin elbil och då är den dessutom ej strålskadad..Tyskarna har ju klokt nog stängt flera gamla kärnkraftsverk och bestämt sig för att helt lägga ner kärnkraftsverken.