0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Personligen tror jag du är ute och svingar i väldigt veka lianer just nu
ladda inte din elbil dagar då kärnkraften står still, det blåser dåligt och det varit regnfattigt en tid. I dessa fall importerar vi nog en del fulel. Sverige har knappast någon energibrist men i extremfall lite effektbrist. Ersätter man elvärme med värmepump drar man ner behovet av energi totalt över året såväl när mixen är co2-ok som när vi importerar fulel. Tyvärr måste de flesta väremepumpar ha lite eltillskott vid extremkyla, främst luftvärme men ofta även berg/jordvärme. Då finns risken att fulelimporteras eller produceras i våra malpåsekraftverk.Ersätter man bergvärme med pellets/ved minskar man behovet av el hela året och bäst effekt får man när man ersätter vinters fulel med biobränslet. Nu är väl bergvärme trots allt ganska ok men den elvärme som fortfarande finns kvar (ganska mycket) borde i första hand ersättas med biobränslen (om man orkar med detta) . Elbilarna tror jag bör vara ett stadsfenomen inom närtid eftersom de där radikalt minskar luftföroreningarna medan etanol, metanol, raps, tallolja mm får duga utanför städerna.
Med tanke på att man idag inte anser sig kunna ha brännbara köldmedier i AC-kylkretsen på fordonet bland freonfolket fast det är hermetisk system, så är det helt uteslutet att man skulle kunna tänka sig att folk skulle kunna tanka sin vätgasbil med 200 Bar vätgas i slang själv utan lång och omfattande utbildning och flerårig erfarenhet innan man får tanka sin första vätgasbil - om man skall sätta till samma risknivå som man tycker är lämplig inom kylindustrin och speciellt när man pratar om HC-köldmedie i bil-AC.