0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
I sverige är resultatet ett helt annat. Och i frankrike. och japan. med flera länder som har känrkraft bland annat.
Citat från: David Rinnan skrivet 20 april 2011, 22:19:20I sverige är resultatet ett helt annat. Och i frankrike. och japan. med flera länder som har känrkraft bland annat. Det beror väl på om det finns ledig kapacitet i kablarna till kontinenten eller inte. Finns det ledig kapacitet blir det som i England, på marginalen är det kondenskraft.
Citat från: Roland skrivet 21 april 2011, 19:26:36Citat från: David Rinnan skrivet 20 april 2011, 22:19:20I sverige är resultatet ett helt annat. Och i frankrike. och japan. med flera länder som har känrkraft bland annat. Det beror väl på om det finns ledig kapacitet i kablarna till kontinenten eller inte. Finns det ledig kapacitet blir det som i England, på marginalen är det kondenskraft. endera är du fullblodspessimist eller så tror du på fullt allvar att sverige exporterar 100% av sin el
Att betalningssystemet ser ut som det gör, dvs att ALLA KONSUMENTER, betalar för den dyrast framställda elen, HELA DYGNET, när detta händer. Även om det kanske bara är 1 eller 10 procent som behöver köpas in, eller bara under en kort stund. Det är ju bara ett debiteringssystem och har ju inget att göra med vilken energi din bil laddas med.
Varför är det just elbilen som är boven i dramat? Om jag går från direktel till VP och sen skaffar en elbil så gissar jag att jag var mer maginalelare innan jag skaffade VP. Jag får inte riktigt i hop varför just elbilen blir marginalel och vem och vad som drar gränsen för detta?
Jag skulle därför vilja hävda att all el där förbrukningen kan förutses i förväg är marginalel.