0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: TokJan skrivet 29 april 2011, 15:19:59Citat från: bopakoster skrivet 29 april 2011, 14:19:20Luft mot vatten, lösning bilkylare.En bilkylare är lite för klen för att växla 1,7Kw.bilkylare klarar av mera än 2Kw, ottomotorer alstrar mest värme av energin som den förbrukar
Citat från: bopakoster skrivet 29 april 2011, 14:19:20Luft mot vatten, lösning bilkylare.En bilkylare är lite för klen för att växla 1,7Kw.
Luft mot vatten, lösning bilkylare.
Citat från: _ingemar_ skrivet 29 april 2011, 20:23:18Citat från: TokJan skrivet 29 april 2011, 15:19:59Citat från: bopakoster skrivet 29 april 2011, 14:19:20Luft mot vatten, lösning bilkylare.En bilkylare är lite för klen för att växla 1,7Kw.bilkylare klarar av mera än 2Kw, ottomotorer alstrar mest värme av energin som den förbrukarEn bilkylare kan tvingas hantera över 50 och troligen över 100 kW i många fall och där är nog snarare fläkten som är en begränsning då det handla om att kasta igenom många kubikmeter luft i sekunden vid dessa effektnivåer och som finns tillgängligt när man kör 100 kmh och högre fart (stick ut handen genom sidorutan så får du uppfattningen vilket drag fläkten måste åstadkomma i dessa driftfall om man skulle vara stillastående - det finns orsaker till varför det är jättekylare på arbetsmaskiner då man inte har fartvind där utan allt måste åstadkommas med fläktkraft) grovt kan man säga 25% av bensinen omvandlas till vevaxelkraft och resten delas upp ungefär lika på avgasvärme och kylarvärme...dvs är motorn på 100 kW (133 hk) så är det minst 100 kW värmeproduktion på kylvattnet vid fullgas.
dvs är motorn på 100 kW (133 hk) så är det minst 100 kW värmeproduktion på kylvattnet vid fullgas.
Jag gjorde ett litet experiment på valborgmässoaftonen:Eftersom jag har stängt av värmen i huset så var det ganska kyligt när vi kom hem efter brasan.Istället för att slå på värme igen så ställde jag min inhandlade AC i dörröppningen mellan hall och vardagsrum med utblåsslangen in i vardagsrummet.När jag startade den så var det 18 ºC i vardagsrummet och efter 20min var det uppe i 23,5 ºC ThumbsupMed 330m3/h 46 ºC luft gick det förbannat fort.Visst, i hallen blev det bara 15 ºC men den var sjukt mycket effektivare än om jag bara skulle ha haft värme från radiatorerna.