0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det viktigaste var just kontinuerlig jämn bränsleinmatning, vilket sköttes med en frekvensomriktare.
hej ..har du problem att lagra energi 24 tim ?...det kan väl ändå inte va svårt...500-750 liter vatten å en massa isolering på tanken så ska du ju utan problem kunna lagra värme i 24 timdet e ju inte riktigt samma sak som vad jag vill ha ...jag vill skörda sol värme i 7-8 mån...å lagra/förbruka i 4 mån
Citat från: TokJan skrivet 20 april 2011, 22:26:49Det viktigaste var just kontinuerlig jämn bränsleinmatning, vilket sköttes med en frekvensomriktare.Skämtar du? Bränsleinmatning mha en frekvensomriktare?
Citat från: TokJan skrivet 20 april 2011, 22:38:07Citat från: TokJan skrivet 20 april 2011, 22:26:49Det viktigaste var just kontinuerlig jämn bränsleinmatning, vilket sköttes med en frekvensomriktare.Skämtar du? Bränsleinmatning mha en frekvensomriktare? Nej, inget skämt! ABB ACS 100. Programmerbart, man styr bränsleflödet från 0-kurva under uppstart- till max vald effekt. Visserligen så blev det e 3-fas skruvmotor, men vadå? Jag vet att jag har rätt, å de kan väl ta fram billigare grejjor? Tillverkarna säger att det gör ingen skillad på kontinuerlig matning/satsvis matning av bränslet. Men jag vet att dom ljuger när dom säger så. Abb´n ligger dammig på hyllan i källaren nu.
Jag är redan utanför ämnet.Vad jag tänker göra, specifikt, är att skaffa en Woods 28 och frysa en 25l tank till is.Vad ni misstroende inte fattar är att i andra ändan av värmepumpen så blåser det ut värme.Jag tycker synd om er som aldrig har provat något.Särskilt om ni aldrig satt hela ert eget hus uppvärmning på spel. (och jag låter fortfarande VP värma tanken till 44 ºC fast det inte behövs, kostar bara 90kr i månaden)Edit: Jag glömde att säga att jag tycker så mycket om min pump så jag låter den jobba fast den inte behövs men om man räknar pengar mot att motionera kompressorn så vinner kompressorn.
Det borde finnas plats på marknaden för ngt som kan dygnslagra värme, vid en temp på ca 40-50 ºC.M h a entalpiövergångar så borde volymen kunna göras husvänlig även för de som inte har källare eller oändligt med plats.Då borde man kunna värmeväxla med slinga i tanken under natten tills massan stelnat. Om lösningen ger hela behovet under natten eller bara täcker delar är en annan sak. Lösningen borde t o m kunna vändas och laddas med 'billig' el på natten, som sedan värmer på dagen./E
sen så får du väl tro att du kommit på nått riktigt nytt å ligger i toppen av värme pump å accumulator lagring av värme
Vad jag tänker göra, specifikt, är att skaffa en Woods 28 och frysa en 25l tank till is.