0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Vilken topp?En tank på kalla sidan av VP behöver inte vara trycksatt.Går bra med en öppen tank, med flytande lock. Ex frigolit.Precis som i en pool......50 m3 PCM om den byggs så den tål att frysas. 5000 kwh.....
Finns ett problem med vatten/glykol.Eftersom isen har lägre densitet än vatten kommer klamparna/behållarna att skapa en flytkraft när de fryser.De vill alltså ut genom toppen på tanken
Citat från: TokJan skrivet 19 april 2011, 12:32:36Finns ett problem med vatten/glykol.Eftersom isen har lägre densitet än vatten kommer klamparna/behållarna att skapa en flytkraft när de fryser.De vill alltså ut genom toppen på tanken Jag tror att du överskattar flytkraften... Det är väl inte direkt fråga om flera hundra kilo?
Javisst, men jag kan inte frysa vattnet i tanken direkt pga expansion och obefintlig cirkulation.Alltså måste vattnet i tanken vara i slutna behållare i ett polypropylenglykolbad och när behållarna fryser så sticker garanterat behållarna ut genom frigoliten.
Citat från: TokJan skrivet 19 april 2011, 14:53:45Javisst, men jag kan inte frysa vattnet i tanken direkt pga expansion och obefintlig cirkulation.Alltså måste vattnet i tanken vara i slutna behållare i ett polypropylenglykolbad och när behållarna fryser så sticker garanterat behållarna ut genom frigoliten.Slinga lågt placerad i tank med löst lock löser väl problemet? Vattnets högsta densitet är vid +4, iskristaller som bildas har lägre densitet och flyter upp till toppen på tanken. Självcirkulation.Vatten i tanken och glykol i slingan.Använd en 500 liters tank och frys bara ner en del av vattnet ex 100 l vatten..... Det spränger inte en tank med löst lock. Expansionen är ca 10% av ismängden dvs 10 liter.
En liten tanke i sammanhanget: Om man i en vattentank skulle ha nedsänkta tjockväggiga stålbehållare med några små små hål i, skulle dessa då när vattnet fryser skapa friktion och förlänga tiden innan vattnet fryser? Den tid man kan ta energi ur samma mängd vattenbrine borde bli längre mellan laddningarna?Edit: I takt med att isen sväller krymper metallen och ger än högre friktion?
ok, jag trodde det kunde vara en fördel med längre intervall mellan laddning och energiuttag, men då är jag med, tror jag.Detta kanske inte skulle fungerat ändå
Hej.. finns det nått ämne man kan använda som högtemp medel...i en tank typ för å lagra energi i tex 25-30 grader på sommar å höst ...säg att man bygger en tank som skulle rymma ca 200m2 vatten glykol i sig å klara av att med sol ...värma det till 30 grader å börja plocka energi ut det för att sen kunna utnyttja stadiet med fasomvandling vid noll grader senare under åretdå man nyttjat all normal energi skulle det va genomförbart ?