0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Kan bara hålla med om att en el-vvb efter acc -tankar är bra . Har själv det sen 10 år . I praktiken så blev acc-volymen ca dubbelt så stor efter denna åtgärd . Elda till 85 grader , låt sjunka tills det blir 35 istället för 60Sommartid så " förvärms" kommunvattnet från kanske 8-9 grader till 20-22 , med hjälp av cirkulationspumpen . Kanske får 0,2 grader kallare i bostaden åxå !!
Deklart han blev nöjd om han bara hade en panna att lagra värmen i, men det är skillnad mot en riktig vedanläggning, panna, acktankar, då finns inte detta elberedarbehov enligt mig, och finns det trots allt så har man satsat på fel väg...
Citat från: leifa.k skrivet 11 maj 2011, 21:36:42Deklart han blev nöjd om han bara hade en panna att lagra värmen i, men det är skillnad mot en riktig vedanläggning, panna, acktankar, då finns inte detta elberedarbehov enligt mig, och finns det trots allt så har man satsat på fel väg...hej han har en ny keramik panna å tankar ...men eldar en gång i veckan...å e skit nöjdhan påstår att varnvattnet räcker 3-4 dagar från pannan&tankarna men att han eldar bara var 6-7 dag då vattnet e lite förvärmt resterande dagar å han jobbar ute ofta å på står att det finns inget bättre än å komma hem efter 5 dar å det ändå finns varmvatten utan att elda
jaja skit samma....jag vet att det funkar bra och är väldigt smidigt med elberedare sen om du vill elda ved så gör det..jag värdesätter veden lite för mycket för att elda upp den på sommaren...dom få kr det kostar har jag råd att betala...för jag e inte fattig....men jävligt lat
Jag har lagt en elberedare i serie med beredaren i ack tanken så vintertid kommer förvärmt vatten i beredaren så det går knappast alls åt någon el alls.På sommaren kör jag enbart el för besparingen är inte värt mödan att elda.Värt att tänka på är risken för legionela om man enbart värmer med ved för då är det inte ovanligt att man låter temperaturen sjunka så lågt att legionela bakterierna stor trivs.http://www.boverket.se/Bygga--forvalta/Bygga-nytt/Tappvatten/Legionella/