0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Nu tänkte jag på dom som enbart eldade för varmvatten på sommaren utan el beredare i serie och då är det inte ovanligt att temperaturen går ner mot 35-40 grader innan man eldar och det är just vid dom temperaturerna legionela bakterierna trivs som bäst.Nu är väl inte risken så jätte stor för legionela även vid dom temperaturerna men den finns.
Citat från: Göran.w skrivet 14 maj 2011, 13:53:10Nu tänkte jag på dom som enbart eldade för varmvatten på sommaren utan el beredare i serie och då är det inte ovanligt att temperaturen går ner mot 35-40 grader innan man eldar och det är just vid dom temperaturerna legionela bakterierna trivs som bäst.Nu är väl inte risken så jätte stor för legionela även vid dom temperaturerna men den finns.Då tror jag risken är större med elberedare i serie efter en beredare i acktanken då kan tempen ligga mellan 20 -50 grader lång tid så blir det inte om man inte har elberedare i serie då eldar man när tempen närmar sig 40 grader. Ska man ha elberedare i serie är det nog att föredra en acktank med slinga. Hade jag haft slinga i min acktank hade jag kopplat vv genom den före vp men tyvär har jag beredare och orkade inte riva ur beredaren och montera slinga för acktanken är inbyggd.
Citat från: smurfen72 skrivet 14 maj 2011, 14:53:34Citat från: Göran.w skrivet 14 maj 2011, 13:53:10Nu tänkte jag på dom som enbart eldade för varmvatten på sommaren utan el beredare i serie och då är det inte ovanligt att temperaturen går ner mot 35-40 grader innan man eldar och det är just vid dom temperaturerna legionela bakterierna trivs som bäst.Nu är väl inte risken så jätte stor för legionela även vid dom temperaturerna men den finns.Då tror jag risken är större med elberedare i serie efter en beredare i acktanken då kan tempen ligga mellan 20 -50 grader lång tid så blir det inte om man inte har elberedare i serie då eldar man när tempen närmar sig 40 grader. Ska man ha elberedare i serie är det nog att föredra en acktank med slinga. Hade jag haft slinga i min acktank hade jag kopplat vv genom den före vp men tyvär har jag beredare och orkade inte riva ur beredaren och montera slinga för acktanken är inbyggd. Märkligt för det är alltid 65 grader i min elberedare sommar som vinter.För att förtydliga så ska man så klart ha beredaren igång så den toppar upp vid behov.
hej..måste bara ...har du 45-50 grader i soltanken trivs odjuren...men vid 60 dör dom ställ elberedaren på 75 graderså dör djuren omg tappar du så mycket vatten att en 80-120 liters elberedare inte hinner bli varm över natten så har du nått fel,till att börja med matar du i princip elberedaren alltid med 45-60 gradigt vatten den behöver bara värma väldigt lite för å döda djuren sen så om det oturas å du matar in 35 grader i elberedaren så är den jävligt dålig om den inte hinner värma upp vattnet till 75-80 över natten kör du upp tempen typ till 75-80 varje natt i elberedaren så dör kräken omg sen så om tanken värms upp till 60 grader en gång i veckan ska det räcka för å ta död på domse hur körningarna funkar i en värme pump har du 50-60 grader ofta i acctanken å elberedaren på 75 ...ska det f-n va nästan omöjligt att drabbas av kräken i vattnet man omsätter ju ur vattnet dag tid å förbruka vattnet står inte stilla i 4 veckor i 45 grader
hej det e ju som jag misstänkte...du har missat den viktigaste biten...läs här....elberedaren har ALLTID varmvatten i sig,man blir alldig utan vatten jag har ca 95% av mitt vatten från aprill till okt solvärmt dvs tanken håller minst 50 grader....men vitsen är dom andra 5% som fattas antingen pga rengn,gråmulet väder eller nått annat som stör solvärmen helt utan att bry sig har jag då varmvatten å frun är nöjdvisst ekonomiskt kostar det säkert 100-200 kr per sommar...men hur många kr tror du min solvärmare ha sparat in under tiden ?jag har råd att bränna dom 200 kr det handlar om bara för att alltid ha varmt vatten...att slippa fruns gnäll e lätt värt 1000 per sommarsen så tror jag att jag spar maximalt på det viset även om solvärmen inte orkar ge mig varmt vatten ....så förvärmer jag allt vatten till den så varje grad jag får in i tanken...använder jag på nått vis
En annan sak Smurfen missat är att om man inte eldar som det var frågan om i mitt fall matas beredaren med 15 gradigt vatten vilket är temperaturen i källaren och vid dom temperaturerna trivs inte legionela så himmla bra.Vintertid så är det förvisso ibland temperaturer ner mot 35 grader men det rör sig om några enstaka timmar innan man eldar upp igen till nära 100 grader så det hinnar aldrig bli någon tillväxt att tala om.Dessutom kommer vattnet in i en varm beredare innan det går vidare ut i kranarna.Det jag ursprungligen ville komma till är att om man enbart eldar till varmvatten sommar tid kan temperaturen ligga flera dagar på 35-45 gr innan man eldar.Det är då det finns risk för legionela.
Min förråd beredare sitter i toppen på tanken.Min inkommande vatten temperatur ligger på ca 12 grader på sommaren iom jag har egen brunn och hydrofor så vattnet stiger lite i temperatur i hydroforen.