0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: patrik123 skrivet 09 april 2011, 18:45:30rabalder. du kan knappast ha några vetenskapliga belägg för det du påstår. E85 dyrare? vet inte vad du menar men det är i alla fall klart billigare att tanka E85 nu än bensin. Omräknat till verklig förbrukning naturligtvis. +33-36% förbrukning enligt våra mätningar nu under 3 år. Med E85 kör du samma sträcka med mindre energi p.g.a. att etanol är ett effektivare bränsle. E85 slår ut livsmedelsindustrin i U-länder? Vilka då? Jag kan hålla med om att detta skulle kunna hända om man gör allt fel men tilbaka till nutiden och verklighjeten. Vilka U-länder syftar du på?Etanolodling dåligt för naturen? ja all odling är väl egentligen dåligt för naturen eftersom man omvandlar natur till kultur.Transporterna av etanol dåligt? Till skillnad från kol. olja och naturgas så kan vi ha produktion i närområdet. sen är transporterna av energibärare en ganska marginell miljöbelastning. Transporter av fossilbränslen skiljer sig inte mer än att etanolen väger ca 40% mer per kWh. I gengäld är tranportyer av etanol nästan helt ofarliga jämfört med olja. Släpp ut 10000 ton etanol i havet och vad händer? Fiskarna får lite fest kanske?:-)Däremot håller jag med om att det är besvärligare med vissa etanolbilar som kräver 1 extra oljebyte varje år.Slutsats. Etanol/E85 kommer att behövas liksom bra biodiesel och mycket mer biogas. Inte ens dessa tre bränslen kan ersätta de rena fossilbränslena tillräckligt fort men det är i alla fall något i rätt riktning. Behövs inga vetenskapliga bevis att Etanolen är svindyr.Typexempel för en större bil:Diesel: 0,55l/mil * 14 kr = 7,70kr/milEtanol: 1,4l/mil * 10kr = 14kr/mil (fast idag betalade jag 13kr för TallDiesel)Men som tur är så vart det inget av etanolflugan i lilla Sverige. Thumbsup
rabalder. du kan knappast ha några vetenskapliga belägg för det du påstår. E85 dyrare? vet inte vad du menar men det är i alla fall klart billigare att tanka E85 nu än bensin. Omräknat till verklig förbrukning naturligtvis. +33-36% förbrukning enligt våra mätningar nu under 3 år. Med E85 kör du samma sträcka med mindre energi p.g.a. att etanol är ett effektivare bränsle. E85 slår ut livsmedelsindustrin i U-länder? Vilka då? Jag kan hålla med om att detta skulle kunna hända om man gör allt fel men tilbaka till nutiden och verklighjeten. Vilka U-länder syftar du på?Etanolodling dåligt för naturen? ja all odling är väl egentligen dåligt för naturen eftersom man omvandlar natur till kultur.Transporterna av etanol dåligt? Till skillnad från kol. olja och naturgas så kan vi ha produktion i närområdet. sen är transporterna av energibärare en ganska marginell miljöbelastning. Transporter av fossilbränslen skiljer sig inte mer än att etanolen väger ca 40% mer per kWh. I gengäld är tranportyer av etanol nästan helt ofarliga jämfört med olja. Släpp ut 10000 ton etanol i havet och vad händer? Fiskarna får lite fest kanske?:-)Däremot håller jag med om att det är besvärligare med vissa etanolbilar som kräver 1 extra oljebyte varje år.Slutsats. Etanol/E85 kommer att behövas liksom bra biodiesel och mycket mer biogas. Inte ens dessa tre bränslen kan ersätta de rena fossilbränslena tillräckligt fort men det är i alla fall något i rätt riktning.
rabalder. Du kan väl knappast jämföra E85 med diesel? E85 tankar man istället för bensin och i de allra flesta fall är det billigare med E85. Men om du vill testa med E85 i din diesel så kan jag ju redan innan säga att det kommer att var extremt mycket dyrare med tanke på motorrenoveringen.Diesel och bensin är 100%v fossilbränsle. E85 är oavsett sett att räkna bättre. Dieselmotor är teknikst bättre än bensinmotor. Så ett biobränsle för dieselmotor vore idealiskt.
rabalder. Vad var det nu med etanolflugan och att andra länder hånar oss? Kan du utveckla lite? Jag har rest, bott och verkat i ca 35 länder och att någon skulle håna oss för etanolanvändning tvivlar jag på. Vilka länder är det du menar?
hokamp Dina källor talar inte mot mina påstående. USa:s produktion är inte bra men vi köper väl inte dera bränsle . Brasilien har producerat etanol från sockerrör i evikgheter och deras bilar har kört på E100 redan på 70 talet. Det är i första hand detta bränsle vi skall räkna på idag. I takt med ökande etanolproduktion har svält i princip upphört och Brasilien är inte ens ett U-land längre.det du skriver om att det bildas 0,6 kg CO2 per liter etanol som tillverkas. kan du utveckla detta? Materialet är biologiskt dvs tar upp samma amängd CO2 ur atmosfären som det innehåller. Sen behöver man traktorer, övriga transporter mm som ofta drivs med fossilbänslen. I en ideal värld hade etanol inte släppt ut något CO2 alls men nu är det bara 50-90% bättre är fossilbränsle.
Rabalder. Till slut hade diú bara argumentet att det är dyrare att tanka E85?
Citat från: patrik123 skrivet 09 april 2011, 19:38:02Rabalder. Till slut hade diú bara argumentet att det är dyrare att tanka E85? Problembilden med Etanol som bränsle har jag sett och lärt mig under mina resor (till skillnad från dig uppenbarligen ) Den tar över odlingsarea pga att det är mer lönsamt för en farmare att sälja bränsle än att bruka och sälja till människors föda.Argumentet med att den är dyr o transportera och bruka har jag i Sverige ännu inte sett någon helt trovärdig CO2 kalkyl. Jag har sett kalkyler i andra länder och den varierar naturligtvis enormt map tillgången till råvara lokalt.
Citat från: rabalder skrivet 09 april 2011, 20:04:26Citat från: patrik123 skrivet 09 april 2011, 19:38:02Rabalder. Till slut hade diú bara argumentet att det är dyrare att tanka E85? Problembilden med Etanol som bränsle har jag sett och lärt mig under mina resor (till skillnad från dig uppenbarligen ) Den tar över odlingsarea pga att det är mer lönsamt för en farmare att sälja bränsle än att bruka och sälja till människors föda.Argumentet med att den är dyr o transportera och bruka har jag i Sverige ännu inte sett någon helt trovärdig CO2 kalkyl. Jag har sett kalkyler i andra länder och den varierar naturligtvis enormt map tillgången till råvara lokalt.Finns det kvar någon etanoltillverkning i Sverige??
Citat från: rabalder skrivet 09 april 2011, 19:16:18Citat från: patrik123 skrivet 09 april 2011, 18:45:30rabalder. du kan knappast ha några vetenskapliga belägg för det du påstår. E85 dyrare? vet inte vad du menar men det är i alla fall klart billigare att tanka E85 nu än bensin. Omräknat till verklig förbrukning naturligtvis. +33-36% förbrukning enligt våra mätningar nu under 3 år. Med E85 kör du samma sträcka med mindre energi p.g.a. att etanol är ett effektivare bränsle. E85 slår ut livsmedelsindustrin i U-länder? Vilka då? Jag kan hålla med om att detta skulle kunna hända om man gör allt fel men tilbaka till nutiden och verklighjeten. Vilka U-länder syftar du på?Etanolodling dåligt för naturen? ja all odling är väl egentligen dåligt för naturen eftersom man omvandlar natur till kultur.Transporterna av etanol dåligt? Till skillnad från kol. olja och naturgas så kan vi ha produktion i närområdet. sen är transporterna av energibärare en ganska marginell miljöbelastning. Transporter av fossilbränslen skiljer sig inte mer än att etanolen väger ca 40% mer per kWh. I gengäld är tranportyer av etanol nästan helt ofarliga jämfört med olja. Släpp ut 10000 ton etanol i havet och vad händer? Fiskarna får lite fest kanske?:-)Däremot håller jag med om att det är besvärligare med vissa etanolbilar som kräver 1 extra oljebyte varje år.Slutsats. Etanol/E85 kommer att behövas liksom bra biodiesel och mycket mer biogas. Inte ens dessa tre bränslen kan ersätta de rena fossilbränslena tillräckligt fort men det är i alla fall något i rätt riktning. Behövs inga vetenskapliga bevis att Etanolen är svindyr.Typexempel för en större bil:Diesel: 0,55l/mil * 14 kr = 7,70kr/milEtanol: 1,4l/mil * 10kr = 14kr/mil (fast idag betalade jag 13kr för TallDiesel)Men som tur är så vart det inget av etanolflugan i lilla Sverige. ThumbsupMenar du att samma kaross med diesel drar 0,55 mil och etanolbilen vill ha 1,4 mil då skulle bensin versionen dra ca 1,1 mil.