0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
När det var som kallast i vinter, under -15°, var tempdiffen på köldbäraren ut och in ca 0,2°. Installatören tycker detta är ok, men det medför att pumpen går konstant. Enligt Nibe borde man kunna hålla en tempdiff på ca 2°, och detta skall kunna justeras med flödeshastigheten på köldbäraren. Vad finns det för erfarenheter "där ute"?
Såvitt känt kan man inte kalibrera tempgivarna i 1x45-serien, vilket är märkligt på grund av den låga kvaliteten på givarna.
om det är så liten diff, och nu generaliserar jag ju förstås, så kan man anta, förutsatt att givarna fungerar, att det vore läge att testa och sänka hastigheten lite. Menar du att detta fenomen enbart visar sig när det är riktigt kallt?
Citat från: David Rinnan skrivet 08 april 2011, 14:16:47om det är så liten diff, och nu generaliserar jag ju förstås, så kan man anta, förutsatt att givarna fungerar, att det vore läge att testa och sänka hastigheten lite. Menar du att detta fenomen enbart visar sig när det är riktigt kallt? Diffen sjunker med fallande temperatur, sommartid ca 1,5°, frågan är vilken temp.ökning man kan vänta sig efter 400 m jordslinga?
Citat från: mexitegel skrivet 08 april 2011, 13:00:12Såvitt känt kan man inte kalibrera tempgivarna i 1x45-serien, vilket är märkligt på grund av den låga kvaliteten på givarna.Medveten om bristen, menade kalibrera på papper, dvs ta reda på skillnaden i visat värde när KB cirkulerar utan att VP går, dvs har samma temp på både in och utgångsida.Jag har 1225, i den kan man kalibrera värdet på utomhus och inomhusgivarna men endast med 1 grads noggrannhet. Också otillfredställande.
Aha, då är jag med Appropå detta, jag har funderat på om det inte vore möjligt att ansluta en potentiometer parallellt med givaren för att fixa detta tillkortakommande. Men det är mer än 15 år sedan jag räknande med ohm's lag så har jag ännu inte orkat lista ut storleken på potentiometern.... Någon annan kanske har gjort det?