Hej
tjaa vad e det du inte fattar,med 10 graders stegring ....
Termostaten/laddpacketet står på 50 grader å släpper inte ut vatten som e kallare än 50 grader till tanken..Detta pågår tills hela tanken är just 50 grader....även om botten tempen på tanken är 22 grader
Då Plattvärme växlaren får 50 gradigt vatten från botten på tanken DVS då hela tanken är genomvarm...ökas tempen till ca 60 grader
iomed tempdiffen är 10 grader genom växlaren dvs vattnet som går genom växlaren ökar från 50 grader upp till 60 då det passerar genom växlaren....
Då hela tanken är 60 grader görs samma sväng om en gång till med skillnaden att vattnet är 60 in å 70 ut detta på går i steg om 10 grader hela tiden ända upp till 100 grader
i mitt fall är skicktningen efter en hel dags laddning alldrig mer än 10 graders skillnad mellan toppen å botten på tanken men det kvittar för förbrukar vi varmvatten så stannar det varma uppe å det kalla lägger sig i botten
har hälldre 60 i topp 50 i botten än 65 i topp å 35 ibotten på tanken,klarar fångaren av att värma tanken till 60 i topp å 50 i botten har jag förmodligen ändå klarat av att ladda in det som finns tillgängligt i solenergi å jag måste ha den energin tillgänglig
att värma tanken från 43/30 till 60/50 måste ändå inneära att jag fått in nån form av energi
under dagen....samt att den är användbar vi kan ducha några x med det...
blir det då en dålig soldag kan jag ha 50 grader i halva tanken å 22 i resten men....finns det en sån gång verkligen nog med solvärme för att ladda tanken full?

....tror du inte jag har tagit till vara på det göttaste den dagen å tillverkat just den mängden 50 gradigt vatten som det fanns energi till.....på 250 liter 50 gradigt vatten duchar vi en eller2 gånger sen e det dåligt om varmvatten...men bara för att min tabk kylts av pga utaget så innebär det ju inte att tanken är kall....den kan va 34 grader varm å ändå förvärma det kalla inkommande vattnet till just 34
energin är ju ändå inte bort kastad utan den drar jag nytta av nästa gång jag öppnar min kran
Jag är inne på att jag SKA ha varmt duchvatten minst 50 grader å hällst 70...från solfångaren
Som jag kopplat in min fångare Kvittar det om jag har 33 grader i tanken jag har varmvatten ändå men
Målet är som jag säger 60-70 grader ut från tanken fixar inte solfångaren det så
är allt vatten den värmer till mer än +5 ett tillskott å ett plus ...men jag siktar för den skullen INTE på att bara få 33 grader i tanken för att jag har 4% bättre verknings grad på fångaren där