0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hur gör du med givaren till solfångarstyrningen ? den skall väl känna av tank temperaturen där du tar vattnet och skickar till solfångaren ? Har du två givare och väljer vilken som skall användas med en strömställare?
Nej Thelander, du har inte missat nå't....både start och stopgivaren skallföstås sitta på det kallaste stället i lagret.Sedan kan man möjligen tänka sig att man styr in vattnet i toppen av tankenom det "duger", annars skall det in i botten av tanken. Det finns solstyrningarsom klarar att gå mot två lager (toppen är ett laget och botter är det andra lagret)och styra en växelventil beroende på vilket av lagren som skall laddas.
Om du i dina två olika kopplingsfall "plaskar runt" hela tankens volym och antingenkör in VVX i botten eller toppen, så kan det ju nästan inte bli någon skillnad alls.I ena fallet så får du ju vänta tills VVX kan ge högre temp än toppen av tanken.I det andra fallet så tvingar du ju ut det heta vattnet från toppen av tanken direkt till VVXoch måste alltså i praktiken ändå vänta tills VVX kan ge högre temp än toppen av tanken.Moment 22 kallas detta!Den verkliga skillnaden kommer förstås vid laddning med slinga i botten av tanken.Då kan du mycket väl ha 60-70 grader i toppen av tanken och 20 i botten.Men som jag sagt tidigare om man bara skall göra varmvatten på sommarhalvåret och harHeatPipe och dessutom rejält överdimensionerad solfångare i förhållande till tankvolymen,så kan man väl slösa med energi och få höga temperaturer istället....
hmm det här med solvärme var krångligare än man trodde. Att toppladda tycker jag spontant verkar som en riktigt bra ide och antar att Sfinx nya "plana vakum solfångare" borde vara bra för detta. Sen hade jag missförstått hur styrningen funkade trodde den körde så länge det var temp diff mellan startgivaren och solfångargivaren. Sen trodde jag stoppgivaren bara var till för att sluta ladda så man inte fick tanken att koka. Men kan man ladda hela tanken till 50 grader för att sen börja ladda om den till 60 och sen 70 osv verkar det ju riktigt schysst. Hej det enda start /stopp givaren gör e att starta upp solfångaren då den e varmare än tanken tex 4 grader ..sen har du ochså en stopp temp= en temp som gör att solvärme systemet stannar tex 2 grader= då solfångaren är 2 grader varmare än tankens topp temp så stannar solfångaren av för att inte kyla av det varma i toppen på tanken jag kör min med 6-8 graders start temp å 2 graders stopp temp ,å det funkar fin fint felet som kan bli är om du har hafft bra väder dan före å har 50 grader i topp på tanken å 35 i botten temp på tanken då styr ju dom 50 graderna i topp hela systemet dvs du kommer att ladda in 55 gradigt vatten i tanken trots att du har 35 i botten men skit samma det funkar å man kommer att ha varmvatten ändå tanken bilr ju 55 i hela sen laddas den till 65 grader å 75 grader man tappar inte så värst mycket effekt det går ju som sakt va ställa in termostat styret på 65-70 grader men det verkar onödigt 50 funkar jätte bra