0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vet inte vad Spliten klarar men mitt hus är mycket lika som ditt och jag gjorde av med c:a 42000kWh totolt, det gör c:a 35000kWh på värme och VV, de sista 12 månaderna före VP installationen. Hade medeltemp +8 ºC det året.
Misstänker att du har bergvärme? Ingen vill gräva i min lilla trädgård... Den Nibe Split jag fått offert på är en luft/vatten.
Citat från: Superthermos skrivet 03 april 2011, 22:50:03Misstänker att du har bergvärme? Ingen vill gräva i min lilla trädgård... Den Nibe Split jag fått offert på är en luft/vatten. Stämmer, ville bara ge dig en liten vink om att din uppskattning av energiåtgång utan värmepump är i rätt socken. (är nere under 16000kWh per 12mån. nu, har pump enligt min profil nedan. Har kompletterat isolering i alla väggar och vindsbjälklaget för att VPn ska räcka till den ger 7-8kW)
Hej.Att Jonas inte vill rekommendera något tror jag beror på att olika köpare med samma energibehov kan vara antingen väldigt nöjda eller väldigt missnöjda - även om de gör samma val.Att rekommendera något innebär alltså att man kan få skällning för en dålig rekommendation i efterhand, allt beroende på vilka förväntningar kunden haft.Om den tidigare värmepumpen var en luft/vatten-värmepump på 7 kW så är naturligvis en Split på 12 kW att byta upp sig rejält.Det jag dock funderar över är om det kanske inte skulle vara bättre/billigare att kolla upp vad som egentligen är fel, och kanske bara (om det är fel på utedelen) köpa en ny IVT av lite större modell, och som passar till själva elpannan?
Ja en 7kw pump är på tok för litet för ditt huset så den har fått kämpa väl och inte konstigt att den nu gett uppanledningen till att man inte renoverar styrningen till din pump eller att man bygger om den är att styrningen är ersatt med en nyare variant som pratar på ett annat sätt.-30tals hus med ~300m² uppvärmdyta,hög takhöjd samt originalfönster så misstänker jag starkt att du inte kommer bli nöjd med en 12kw pump eftersom du kommer att få elspets relativt tidigt (ca -8 till -10°C)jag vidhåller att du behöver ca 14kw för att klara husetsen om pumpen heter Nibe,Euronom,Bosch,IVT,CTC eller Mitsubishi Zubadan/Ecodan spelar inte så stor roll bara den täcker effektbehovet för huset.
Det var bergvärme jag undrade över, inte markvärme som är det som man brukar syfta på när man talar om att gräva. Bergvärme blir borrning, inte grävning. Är värmebehovet 40 000 kWh/år borde en berg- eller markvärmepump som ger 10-12 kW vara lagom.