0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ar det fel tankt, att kombinera kommunalt och eget vatten eller ar det en komplicerad losning pa det? Jag kan tanka mig att dela upp vattenforsorjningen inomhus om sa kravs.
Något som få tänker på är att det vatten man pumpar upp ur marken är i princip dött. Det innehåller oftast väldigt lite syre och en del växter tycker inte om att bli vattnade med syrefattigt vattnet. Det gäller även om man rotvattnar buskar och träd.Sen bör pumpen placeras nedanför U röret på kollektorn så att inte pumpens rörelser vid start och stop skaver på slangarna
Citat från: utopiazz skrivet 12 april 2011, 16:45:18Något som få tänker på är att det vatten man pumpar upp ur marken är i princip dött. Det innehåller oftast väldigt lite syre och en del växter tycker inte om att bli vattnade med syrefattigt vattnet. Det gäller även om man rotvattnar buskar och träd.Menar du att vatten uppumpat från 15-20 m djup, som rusar genom slangar och vattenspridare inte fungerar att vattna allt med ?.Jag finner det mycket tvivelaktigt, då nästan alla vattenspridare tillför luft på något sett.Kommunerna tar väl vatten i praktiken på samma sett,renar i sand tillför lite salter, klor och skickar ut i ledningarna eller ?MvH Jawen
Något som få tänker på är att det vatten man pumpar upp ur marken är i princip dött. Det innehåller oftast väldigt lite syre och en del växter tycker inte om att bli vattnade med syrefattigt vattnet. Det gäller även om man rotvattnar buskar och träd.
Enklast är väl att be borraren att provpumpa med en vanlig hydrofor pump när han ändå är där.
Det går även provpumpa med en dränkbar men då får den inte sitta djupare än 6 meter från mark nivån.