Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bergvarme och bevattningsbrunn  (läst 11335 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kapten

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stora Kopinge
  • Antal inlägg: 280
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lycklig GV-VP-ägare
Bergvarme och bevattningsbrunn
« skrivet: 03 april 2011, 07:57:15 »
Vintern ar i princip over (i Skane) och i ar ska vi skaffa ordentlig VP sa nasta vinter blir uthardlig.
Vada global uppvarmning?

Idag lutar det at bergvarme eller grundvattenvarme, vi far ta beslut i diskussion med borrare nar de visar sig.

Vi har stor tradgard och det vore bra med billigt vatten till bevattningen.
Min fundering ar att vi skulle be borraren borra en extra brunn for vatten till det.
SGU sager att det ar mycket grundvatten med ordentlig forsorjning i vart omrade och jag undrar hur djupt en bevattningsbrunn kan behova borras i sadana forhallanden, finns det nagon tumregel? Undrar ocksa hur langt fran berg/grundvattenbrunnen den for bevattning ska vara?
Sa langt ifran som mojligt eller finns det nagot "sakert" avstand?

Vad behovs for en fungerande bevattningsanlaggning? Det vore inte sa dumt om vi kunde koppla ihop det med var normala kommunala forsorjning om vattnet ar av god kvalitet med fa fororeningar. Vi ska ha en hydrofor i sa fall forstar jag? Ar det fel tankt, att kombinera kommunalt och eget vatten eller ar det en komplicerad losning pa det? Jag kan tanka mig att dela upp vattenforsorjningen inomhus om sa kravs. VP ska val klara att varma fler system men kanske inte med separat tillopp?

Tanker det ar battre att fraga har, vill ju verka palast nar borraren kommer sa jag inte blir overkord.

Ha det
Cap
400 + 200 m2 i Skåne som fått Thermia Solid 26 med grundvatten som brine i present från hustomten.

Utloggad Kapten

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stora Kopinge
  • Antal inlägg: 280
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lycklig GV-VP-ägare
SV: Bergvarme och bevattningsbrunn
« Svar #1 skrivet: 12 april 2011, 16:15:58 »
Inga svar an men det ar okej, jag har fatt svar av Anders Nelson pa brunnsforum.
Det har varit nagra visningar pa detta och darfor skriver jag vad jag fatt besked om.

Beroende på var i landet du bor och hur mycket vatten energibrunnen ger så finns det kanske en möjlighet att lösa det i samma brunn.
Bor du i ett område där det inte är saltvattenrisk och brunnarna normalt ger mycket vatten så är det viktigt att du borrar i dimensionen 5 tum, då får man plats med en smal dränkbar pump i samma hål.
Normalt så är det samma meterspris på 4 och 5 tums borrning. Viktigt i sammanhanget är att du dimensionerar borrhålet så att det inte fryser igen, detta kan nämligen skada pumpen.
Går inte detta att genomföra så låt borraren avgöra avståndet, här råder normalt ingen 20 meters gräns.

Dvs borra djupt nog sa halet inte fryser under varmesasongen, da gar drankpumpen sonder.
400 + 200 m2 i Skåne som fått Thermia Solid 26 med grundvatten som brine i present från hustomten.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Bergvarme och bevattningsbrunn
« Svar #2 skrivet: 12 april 2011, 16:45:18 »
Något som få tänker på är att det vatten man pumpar upp ur marken är i princip dött. Det innehåller oftast väldigt lite syre och en del växter tycker inte om att bli vattnade med syrefattigt vattnet. Det gäller även om man rotvattnar buskar och träd.

Sen bör pumpen placeras nedanför U röret på kollektorn så att inte pumpens rörelser vid start och stop skaver på slangarna
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Bergvarme och bevattningsbrunn
« Svar #3 skrivet: 12 april 2011, 16:48:35 »
Ar det fel tankt, att kombinera kommunalt och eget vatten eller ar det en komplicerad losning pa det? Jag kan tanka mig att dela upp vattenforsorjningen inomhus om sa kravs.

Om du ska dra in ditt brunnsvatten så måste du även skilja på avloppen. Du får alltså inte spola ned brunnsvatten i det kommunala avloppet (kanske skiljer mellan kommuner).
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Kapten

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stora Kopinge
  • Antal inlägg: 280
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lycklig GV-VP-ägare
SV: Bergvarme och bevattningsbrunn
« Svar #4 skrivet: 12 april 2011, 17:18:51 »
Jag ar en av de som inte tankt pa att vattnet ar for rent.

Inte heller pa att drankpumpen ska sitta nedanfor brineslingan.

Att man inte kan anvanda dagvattenbunnar till avlopp har jag forstatt nu.

Ett hal till och en damm att fylla med vatten som far gosa till sig i uteluft en tid alltsa, for bevattning.
Det rena vattnet duger till biltvatt och rengoring av hus och tak och att fylla barnens plaksbalja med i alla fall.

Tack for de goda raden. Det vore mysigt att kunna slosa vatten aven om det inte blir overdrivet.
400 + 200 m2 i Skåne som fått Thermia Solid 26 med grundvatten som brine i present från hustomten.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Bergvarme och bevattningsbrunn
« Svar #5 skrivet: 12 april 2011, 18:24:56 »
Det går att vattna gräsmattan utan problem och det spm rinner vid sidan av skadar inte. Däremot skulle jag inte vattna grönsakslandet med brunnsvattnet.
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7666
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Bergvarme och bevattningsbrunn
« Svar #6 skrivet: 12 april 2011, 18:45:16 »
En pump som du kan använda och som inte skadar "värmepumslangarna" är en ejektorpump.
Här ser du hur det fungerar http://cbs.grundfos.com/export/sites/dk.grundfos.cbs/GSV_Sweden/downloads/Download_Files/CR_DW_broschyrblad_1106_GSV.pdf
Kostnaden är ungefär den samma som med en djupbrunnspump
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Jawen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BÃ…LSTA
  • Antal inlägg: 318
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Byggnadsmästare
SV: Bergvarme och bevattningsbrunn
« Svar #7 skrivet: 13 april 2011, 01:15:32 »
Något som få tänker på är att det vatten man pumpar upp ur marken är i princip dött. Det innehåller oftast väldigt lite syre och en del växter tycker inte om att bli vattnade med syrefattigt vattnet. Det gäller även om man rotvattnar buskar och träd.

Sen bör pumpen placeras nedanför U röret på kollektorn så att inte pumpens rörelser vid start och stop skaver på slangarna

Menar du att vatten uppumpat från 15-20 m djup, som rusar genom slangar och vattenspridare inte fungerar att vattna allt med ?.
Jag finner det mycket tvivelaktigt, då nästan alla vattenspridare tillför luft på något sett.

Kommunerna tar väl vatten i praktiken på samma sett,renar i sand tillför lite salter, klor och skickar ut i ledningarna eller ?

MvH Jawen
2011-05-21 flyttat in i egenbyggt nytt stenhus om ca 185.000 kg i BÃ¥lsta.
Lecahus om 176 kvm med 115 kvm källare.
200mm cellplast yttervägg, 640mm lösull i tak samt 300 mm cellplast under platta.
Fönster 0,9 inkl karm, dörrar 0,6.
U-värde klimatskal Ca 0,156
Täthet 0,09
5 meter i takhöjd och FTX ventilation med EC motorer

Förbrukning Nya huset 22° inne, källare 21°
Elpanna IVT 290 som fixar VV och en L/L värmepump Mitsubishi FD35 som helt själv sköter värmen.
Uppvärmning ca 1500-2500 Kw/h år resten HH-el

2012  10.120 Kwh totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
2013    9.237 Kwh  totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
2014  beräknad förbrukning 8.400 Kwh totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
Nu 2023 var förbrukningen 6.640 Kwh totalt ink hushållsel & vv, men har oxå eldat i kaminen ca varannan dagg nov & dec.

Utloggad Göran.w

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tomelilla
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bergvarme och bevattningsbrunn
« Svar #8 skrivet: 13 april 2011, 01:27:18 »
Har man gott om vatten i hålet med bra tillflöde går det ofta att använda en vanlig bevattnings pump annars finns frekvens styrda pumpar med mjuk start som inte skadar slangarna men priset på dom är högt men inte högre än vad en komplett ejektor pump kostar med slangar och allt annat.
"Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda pannor rätt"

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Bergvarme och bevattningsbrunn
« Svar #9 skrivet: 13 april 2011, 07:28:01 »
Något som få tänker på är att det vatten man pumpar upp ur marken är i princip dött. Det innehåller oftast väldigt lite syre och en del växter tycker inte om att bli vattnade med syrefattigt vattnet. Det gäller även om man rotvattnar buskar och träd.

Menar du att vatten uppumpat från 15-20 m djup, som rusar genom slangar och vattenspridare inte fungerar att vattna allt med ?.
Jag finner det mycket tvivelaktigt, då nästan alla vattenspridare tillför luft på något sett.

Kommunerna tar väl vatten i praktiken på samma sett,renar i sand tillför lite salter, klor och skickar ut i ledningarna eller ?

MvH Jawen

Jag utgår från vad en mycket duktig hortonom har berättat om vatten som tas från djupborrade brunnar. Sallader var det som var känsligast + ett antal olika sorters blommor som jag inte kommer ihåg vilka det var. Sen handlade det om att rotvattna päronträd som inte heller var särskilt bra.
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Kapten

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stora Kopinge
  • Antal inlägg: 280
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lycklig GV-VP-ägare
SV: Bergvarme och bevattningsbrunn
« Svar #10 skrivet: 13 april 2011, 07:45:34 »
Manga juste tips blev det, tack.

Vi bygger garna en damm for att fa moget vatten till diverse vaxter.
Det blir ett snack med borrare innan vi bestammer om det ska vara ett eller tva hal for det har.
Finns vatten nog racker det och fungerar med ett hal alltsa.

Bra med en pump som inte behover sitta langst ner i halet, det ar ju enklare att serva/laga/byta en som sitter i halet, inte underst.
Funkar det med bara pump och uttag eller behovs en hydrofortank? Det blir ju garna lite on/off med vattenslangar.
400 + 200 m2 i Skåne som fått Thermia Solid 26 med grundvatten som brine i present från hustomten.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Bergvarme och bevattningsbrunn
« Svar #11 skrivet: 13 april 2011, 09:33:00 »
Lite beroende på typen av pump och kapacitet klarar du dig med en mindre hydropress och en tryckströmbrytare.
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Kapten

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stora Kopinge
  • Antal inlägg: 280
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lycklig GV-VP-ägare
SV: Bergvarme och bevattningsbrunn
« Svar #12 skrivet: 13 april 2011, 10:13:40 »
Tack for tips.
Allt noterat och anammat.
Kommer att bli skont att slippa betala atminstone ett verk alldeles for mycket.

I och for sig kan man val skylla sig sjalv om man vill vattna, betala och vara glad, men det ar avgifter sa det racker at alla hall anda.
Vi bidrar med skatter och avgifter tillrackligt som det ar och tar garna lite vatten gratis pa egen tomt.
Det lilla vi behover bor inte belasta nagon annan.
400 + 200 m2 i Skåne som fått Thermia Solid 26 med grundvatten som brine i present från hustomten.

Utloggad Göran.w

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tomelilla
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bergvarme och bevattningsbrunn
« Svar #13 skrivet: 13 april 2011, 10:58:57 »
Enklast är väl att be borraren att provpumpa med en vanlig hydrofor pump när han ändå är där.
Det går även provpumpa med en dränkbar men då får den inte sitta djupare än 6 meter från mark nivån.
Funkar det med en vanlig pump kommer du undan med att sätta en adapter på borröret bortsätt backventil och slangar och några kopplingar som ända hade kommit till.
"Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda pannor rätt"

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Bergvarme och bevattningsbrunn
« Svar #14 skrivet: 13 april 2011, 11:04:21 »
Enklast är väl att be borraren att provpumpa med en vanlig hydrofor pump när han ändå är där.

Borrarna brukar uppskatta tillrinningen rätt bra genom att bl.a använda tryckluft.
 
Det går även provpumpa med en dränkbar men då får den inte sitta djupare än 6 meter från mark nivån.

Det beror på vilken typ av dränkbar man har. En dräneringspump har ofta dålig lyfthöjd men en riktig dränkbar klarar rätt många meter.

Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!