Hej Här är en novis som söker goda råd och erfarenheter.
Jag köpte ett hus förra året med en jordvärmeanläggning, Terra Therm, från -85. I vinter har den kompressor som f.d ägaren lät installera sommaren innan överlåtelsen, dvs den var ny (MTZ 64 HM4-BVE från 2008) skurit. Eftersom jag haft ca 30% högre elförbrukning än förra ägaren trots att han hade normal innetemp och jag endast haft ca 15 grader vintertid eftersom jag bara bor där sommarhalvåret så gissar jag att kompressorn kan antingen inte ha varit rätt för anläggningen eller något annan driftsjustering som inte gjordes alternativt att jordvärmeanläggningen är för gammal. Eller något annat förstås..
Vilket är bäst, att helt skrota den gamla jordvärmeanläggningen med kopparrör och freon och satsa på något helt annat, tex luft/vatten? Eller ska jag undersöka vidare om det var något fel som gjorde att kompressorn skar och överväga en ny kompressor. Vill inte riskera att en ny kompressor också skär. Läste om någon som kombinerar jordvärme med luft/vatten men då gissar jag att investeringarna blir dyrare också.
Huset är stort, 170 m2 i två våningar plus källarvåning. Byggt -47 och ursprungligen byggt för oljeuppvärmning, gamla radiatorerna är kvar.
Kan väl tillägga att både f.d. ägare och kylfirman som gjorde jobbet, efter ett antal turer, inte på något sätt verkar vara att lita på.. Ringde bla upprepade ggr till kylfirman i början med massa frågor om varför anläggningen drog så mycket men fick inte svar att det var något som skulle kollas upp.
Är det någon som har goda råd?