Installerade pumpen 2003. Den fungerade i nästan två år sedan slutade kompressorn ge värme.
Fick den bytt på garanti med liten marginal.
Sedan har den fungerat bra med några service besök.
För ett år sedan började den krångla, Först Larm för hög GT3:3, vilket jag upplever att andra också
haft problem med, och i samband med larmet så löser övertemp skyddet ut och indikatorn står
kvar på eltillskott. Detta sker vid varmvatten spets, var tionde dag. Stänger av bryter strömmen till
pumpen och startar om och återställer skyddet till det är dags igen.
Någon som känner igen detta?
Nästa skumma problem är GT3:10 som mäter inkommande köldbärartemperatur. I början var temperaturen
kring 2-3 plusgrarder efterhand så har den sjunkit till -5 till -6 grader, speciellt vid större uttag på vintern.
Har alltid undrat hur den kan fungera vid så låga temperatur. Kollade med en expert på stora bergvärme anläggningar
och han menade att sänkningen är naturlig till en viss nivå sedan inträder ett jämnviktsläge mellan uttag och temperaturen
i borrhålet. Nöjde mig med detta eftersom den fungerat i två kalla vintrar med dessa låga temperaturer.
Jag tyckte ändå att detta var skumt, någon sa att givaren var kass, så jag köpte två vanliga digitala inne och ute
givare. Monterade probarna på in respektive ut gående ledningar till borrhålet och uppmätte +5 respektive +6 grader!!!
Nu var min förvirring total.. Ingen har någon förklaring annat än att givaren är kass och i dagarna fick jag det
bekräftat nu visar GT3:10 +56 grader?! Känns detta igen av någon?