0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
transmisionsförluster är linjäraCOP är inte ett linjärt samband.Det är inte så att du gjort en tankevurpa?
Loggar VP med Logger2020 samt separat elmätare men kan ändå inte få ut exakt vad elförbrukningen är för VV. Dock vet jag att VV tillverkats 18,2% av drifttiden.Total elförbrukning VP = 1401 kWhElförbrukning värme = 1146,5 kWhMedeltemp = -6,7 ºCInnetemp = 21 ºCKlimatskal = 375 m2 (yta mot luft och mark)Räknar jag på feb 2011 får jag:1146500/(27,7x375x672) = 0,16 W/grad och m2Vad gäller COP så kan jag se att under vintern när inkommande köldbärare var -1 ºC hade jag ett COP på ca 3,9 vid värmeproduktion.Nu när inkommande köldbärare stigit till ca +1 ºC har COP ökat till ca 4,1.
Jag har ltie funderingar på om kWh/graddag och kvm kan vara en intressant jämförelsesiffra. Den tar dock ej hänsyn till värmelaster eller vind.Enhetenkan även förkortas till kW/grader K och m2 vilket är samma som U-värde /m2 yta. U-värde är ju normal transmissionsförlust i watt genom 1 kvm byggnadskonstruktion.
skillnader är att denna varianten inte tar hänsyn till COP. dvs din variant mäter U-medelvärde köpt energi och min medelvärde på avgiven.Hårklyverier kan tyckas.....
Hej Elmer, Jag har haft elpatron inkopplad i min februariberäkning. När jag räknar på mars som är utan TS så får jag samma U-COP som du 0,16W/m2, ºC