Hej !
I förra veckan så var Janne El energi hemma hos mig och vi "skruvade" lite på min maskin.
Väldigt tacksam för hjälpen är jag.
Vi ändrade en del på fabriksinställningarna, och den verkar gå bra.
Jag hade ett stopp på måndagsnatten, och som Janne tipsade mig så var det förmodligen pga att jag hade
stryt ett element för mycket i sovrummet. Det är nu öppnat en del, och det har fungerat hela veckan.
Dock med det problemet att det blir lite varmt i huset.
Jag har under veckan tittat närmare på detta, och hittat ett roligt fenomen.
Min rumsgivare verkar inte förstå att 20 grader är 20 grader. Jag köpte ett par bra termometrar och ställde
de i olika delar av huset, bla precis bredvid rumsgivaren. Det visar sig att när rumsgivaren står på
20 grader, så är det egentligen 22-23 grader i det rummet. Men ställer jag ner givaren till 17-18 grader,
så får jag 20-21 grader i rummet. Sovrummet blir fortfarande 1-2 grader högre, pga bättre isolering,
och överdimensionering av elementen i det rummet. Lösningen skulle ju vara att strypa elemneten i sovrummet,
men då stannar VP'n. Alltså måste en annan lösning till. Just nu funderar jag på att ta upp ett vent hål någonstans.
Vidare så provade jag och Janne en "dum" fast kondensering och körde Vp'n rätt in i pannan.
Det verkade fungera, under 6 timmar så höll VP'n tempen i pannan på 50-53 grader.
Det gick att ta en lååååång dusch utan problem. Skall fundera vidare på om jag skall koppla in lite rör så att jag kan köra fast kondensering på sommaren, och flytande på vintern. Dock tror jag att det blir en fråga för
vårens aktiviteter.
Mer info kommer.
Hassel.