Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Installera själv billigt med optimalt rörsystem  (läst 6706 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Figge Eliasson

  • Gäst
Figge Eliasson
Installera själv billigt med optimalt rörsystem
« skrivet: 15 juni 2004, 11:17:24 »
Hej på er alla gör det självare. Jag kan rekommendera att installera själv. Nya sk. alupex rörsystem som klarar både vatten värme och kyla och är mycket lätta att använda OCH DESSUTOM BILLIGA !
Jag använder mig numer bara av Kisan rörsystem. Ett företag i Åre marknadsför systemet. www.mecmaster.se Titta under nyhet.

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
Re:Installera själv billigt med optimalt rörsystem
« Svar #1 skrivet: 16 juni 2004, 22:19:54 »
Citera
Jag använder mig numer bara av Kisan rörsystem. Ett företag i Åre marknadsför systemet. www.mecmaster.se Titta under nyhet.


Luktar reklam !!!

CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

admin

  • Gäst
admin
Re:Installera själv billigt med optimalt rörsystem
« Svar #2 skrivet: 17 juni 2004, 05:37:56 »
Jag ogillar skarpt när en produkt marknadsförs som billig utan att man anger vilket priset är.

På Hemisdan för ovanstående produkt kan jag inte hitta några prisexempel, varför det krävs att man som kund skall förhandla till sig ett pris...

En liten privatkund lär nog få problem att komma ned till intressanta prisnivåer - men framförallt så tvingas man göra en förfrågan innan man vet vad produkten kostar.

När det gäller koppar så finns priserna tillgängligt överallt där det marknadsförs och säljs - enkelt för kunden.

Reklam eller ej, billighetsmarknadsföring utan prisuppgifter hör inte till marknadsföring mot privatkonsumenter tycker jag - och det står jag för.

Citera
Luktar reklam !!!

I forumet finns möjlighet för de företag som så önskar få sig en egen "tavla" där de kan marknadsföra/svara på frågor om sin produkt. Jag tycker att det vore rätt plats för liknande inlägg. (förutsatt att det verkligen är smygreklam som "Figge" ägnar sig åt)

/Rickard

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
Re:Installera själv billigt med optimalt rörsystem
« Svar #3 skrivet: 17 juni 2004, 07:57:28 »
hmmm...

Det kan faktisktisgt vara en företagre som använder sig av dessa när han gör jobb. det jag reagerade över var bland annat att Figge skriver att han NUMERA BARA
använder sig av denna produkt.

HUR mÃ¥nga gÃ¥nger kan man använda sig av denna produkt OCH dessutom bara slänga in den UTAN att nÃ¥gon frÃ¥gat efter hjälp av konvertering  frÃ¥n direktverkande el till vatten buren, tex vilka rör skall man använda, finns det nÃ¥got billigare alternativ än ...osv

 
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
Re:Installera själv billigt med optimalt rörsystem
« Svar #4 skrivet: 17 juni 2004, 13:20:09 »
Jag har hittat en rördelshandlare som heter www.svg.se. Jag har ingen aning om hur konkurrensduktiga deras priser är.
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad Sven

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lindome
  • Antal inlägg: 99
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Installera själv billigt med optimalt rörsystem
« Svar #5 skrivet: 17 juni 2004, 19:25:16 »
Jag har hittat en rördelshandlare som heter www.svg.se.
Den här leverantören är en grossist och det är obligatoriskt att uppge företagsnamn vid registrering, alltså förmodligen inte ett ställe att handla på som privatperson.

På temat "priser" har Rinkaby Rör www.rinkabyror.se i allmänhet hyggliga priser, iallafall jämfört med "byggkartell"-branschen. Priserna finns på hemsidan och kan därför jämföras med andra. Har själv inte handlat där ännu men jämför priser och dom är klart intressanta för framtiden,

Gäller det lite större saker kan det vara värt att titta på Polen! Fick en reklambroschyr från Stena Line häromdagen och vissa saker inom byggområdet kan vara 50% billigare i Polen om inte jämförelsen haltar. Mer info (och broschyren) finns på Stena Line's hemsida;
http://www7.stenaline.se/servlet/se.ementor.econgero.servlet.presentation.Main?data.node.id=17576&data.language.id=1
Man tappar som konsument den 2-åriga reklamationsrätten som svensk lagstiftning ger vid fel och blir hänvisad till tillverkarens garanti, men det får man värdera själv från fall till fall. Vissa tillverkare har globala garantier där det inte krävs att varan skall vara köpt i det land man reklamerar.
1½-plansvilla i Lindome byggd -71. 145 (100+45)m2. Övre våning värms med luft som blåses upp från nedervåningen och skall spetsvärmas med en kanalvärmare från Aircoil. Lufttransporten sköts av en Nibe FLM30 som vintertid har avstängd cirkulationspump och köldbärarkrets och sommartid kyler den luften.
VP: ALVATEK TG 65, 7.3KW. 148,5m aktivt hÃ¥l varav 118m röd Gnejs och 29m grÃ¥berg. Golvvärme. 
Nivell ventilerat undergolv och mekanisk allmänventilation.

Utloggad Sven

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lindome
  • Antal inlägg: 99
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Installera själv billigt med optimalt rörsystem
« Svar #6 skrivet: 17 juni 2004, 19:37:48 »
Hej på er alla gör det självare. Jag kan rekommendera att installera själv. Nya sk. alupex rörsystem som klarar både vatten värme och kyla och är mycket lätta att använda OCH DESSUTOM BILLIGA !
Jag använder mig numer bara av Kisan rörsystem. Ett företag i Åre marknadsför systemet. www.mecmaster.se Titta under nyhet.

Jag gjorde en liten sökning pÃ¥ trÃ¥dens fader "Figge Eliasson" och gissa vad, han jobbar pÃ¥ Mecmaster och är dessutom försäljningsansvarig för de här produkterna i Norden. Det kanske klarlägger varför han numera "alltid använder sig av Kisan rörsystem" och inte av konkurrenternas.  ;D
Jo jo, nog är det reklam alltid men frågan är hur mycket den är värd om referenserna kommer från en säljare och inte från en yrkesman.
Starkt jobbat Figge!!!

Referens: http://www.mecmaster.se/kisan/sid1.pdf

Den som lever får se ..och den som lever länge nog kan få starr... :-\
« Senast ändrad: 17 juni 2004, 19:39:06 av Sven »
1½-plansvilla i Lindome byggd -71. 145 (100+45)m2. Övre våning värms med luft som blåses upp från nedervåningen och skall spetsvärmas med en kanalvärmare från Aircoil. Lufttransporten sköts av en Nibe FLM30 som vintertid har avstängd cirkulationspump och köldbärarkrets och sommartid kyler den luften.
VP: ALVATEK TG 65, 7.3KW. 148,5m aktivt hÃ¥l varav 118m röd Gnejs och 29m grÃ¥berg. Golvvärme. 
Nivell ventilerat undergolv och mekanisk allmänventilation.

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
Re:Installera själv billigt med optimalt rörsystem
« Svar #7 skrivet: 17 juni 2004, 23:01:25 »
Man hade rätt ändÃ¥ :)   (tack Sven, för ditt granskande)

Kanske inte skall vara så skadeglad.

OM det är samma "Figge Eliasson" , så skall han ha en eloge han använde sitt namn och inte stom folket på 3.
(3g tfn företaget) som fejkade nöjda kunder.

Kan dock säga att OM det är samma personer, och du är sälj ansvarig. BÄttre sälj försök än detta måste du kunna. Det är inte ens snyggt skrivet.

Jag skulle kunna acceptera att man under en trÃ¥d där det frÃ¥gas efter en liknande produkt presentera sig och talar om att personen  kanske kan titta pÃ¥ om produkt X kan vara ett alternativ. DOCK inte en massa gÃ¥nger, en gÃ¥ng räcker.

CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Installera själv billigt med optimalt rörsystem
« Svar #8 skrivet: 17 juni 2004, 23:06:53 »
Flera här har köpt o använt detta som jag läst om i detta forum. Frågan är hur äkta det varit??

Jag känner till "gänget" det har blåst orkan mer än en gång kring företaget/ägarn!!!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
Re:Installera själv billigt med optimalt rörsystem
« Svar #9 skrivet: 18 juni 2004, 10:03:39 »
Kanse dags att vara skeptisk beträffande inlägg rörande ;) denna produkt och företag.

Observera att inget illa eller negativt beträffande produkten, UTAN bara om äktheten i vissa inlägg.

CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad Patrik Florén

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
hmmm
jag känner mig äkta! ;)

jag närmar mig slutet av installationen av en Nibe Fighter 1125-8,5 med en VPA 70/200 (180M borra med vatten på 4M)och ja jag har använt systemet.


köpte 20 St purmo radiatorer i varierande storlek frÃ¥n rinkabyrör och kopplade ihop det med nyss nämda.  mellan VP och VPA sitter det dock inte det, utan där är det 28mm CU-rör som gäller. ;)

Nu är det "bara elen" kvar samt anslutningar till VPA, sedan är det dags att ta fram skummpan och slå igång det hela! ;)

NIBE Fighter 1115-8,5 VPA200/70 180M borra Digitemp/Dtgraph och excel loggning

Jocke

  • Gäst
Jocke
Re:Installera själv billigt med optimalt rörsystem
« Svar #11 skrivet: 24 juni 2004, 21:43:44 »
Alupex är inte särskilt nytt och har väl aldrig slagit igenom riktigt bland rörmokarna.

Har svårt att förstå användningsområdet faktiskt.

Ska man förlägga rör i vägg  och andra dolda montage sÃ¥ använder man ju hellre pex med skyddslang (rör i rör)

Utanpåliggande montage används vanliga kopparör för att det är enkelt och snyggt.

Försök att ringla ut en alupex eller prisol så att det blir spikrakt så får du se.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!