0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Visar husets totala strömuttag på den hårdast belastade fasen. Inom parantes visas husets huvudsäkringsstorlek. Förutsätter att medföljande strömkännare monterats på inkommande ledningar. Om strömmen överstiger huvudsäkringarnas storlek kopplar elpannan automatiskt ner effekt för att skydda säkringarna, t ex då flera effektkrävande apparater i huset används.
Citat från: kullabacken skrivet 26 mars 2011, 15:29:11Visar husets totala strömuttag på den hårdast belastade fasen. Inom parantes visas husets huvudsäkringsstorlek. Förutsätter att medföljande strömkännare monterats på inkommande ledningar. Om strömmen överstiger huvudsäkringarnas storlek kopplar elpannan automatiskt ner effekt för att skydda säkringarna, t ex då flera effektkrävande apparater i huset används.Japp, jag läste detta i instruktions boken och har alltså tolkat rätt. Antingen får jag ändra inställningen för huvudsäkringsstorlek eller byta mot 20 A säkringar i skåpet, det senare ger ju en positiv ekonomisk effekt. Anledningen att vi har 25 A är att 20 A löste ut när det var kallt och vi lagade mat tidigare då vi värmde med elpatron (Nibe EVC 13).Tack för alla svar!
Citat från: nybom skrivet 26 mars 2011, 18:04:42Japp, jag läste detta i instruktions boken och har alltså tolkat rätt. Antingen får jag ändra inställningen för huvudsäkringsstorlek eller byta mot 20 A säkringar i skåpet, det senare ger ju en positiv ekonomisk effekt. Anledningen att vi har 25 A är att 20 A löste ut när det var kallt och vi lagade mat tidigare då vi värmde med elpatron (Nibe EVC 13).Tack för alla svar!Om du fortfarande har kvar effektvakten så kan du lugnt proppa ner till 20A, förutsatt att vakten ställs om till det. Du har ju minskat strömuttaget till en tredjedel mot förut för att värma huset.
Japp, jag läste detta i instruktions boken och har alltså tolkat rätt. Antingen får jag ändra inställningen för huvudsäkringsstorlek eller byta mot 20 A säkringar i skåpet, det senare ger ju en positiv ekonomisk effekt. Anledningen att vi har 25 A är att 20 A löste ut när det var kallt och vi lagade mat tidigare då vi värmde med elpatron (Nibe EVC 13).Tack för alla svar!
Ja, fast....riktigt så är det ju inte. Ecoair slutar ju att fungera vid -15 ºC, därefter är det ju bara elpatroner som värmer huset. Du behöver då precis lika mycket ström som förut. Skillnaden är att om du har strömbegränsnings-utrustningen rätt inkopplad så stryper Ecoel ner strömuttaget för elpatronerna när du tvättar eller kör spisen. Så du kanske möjligen kan klara dig med 20A säkringar för huset. Sätt i 20A och prova! Nu är det nog inte läge för att Ecoair stannar för -15 ºC längre, så du får nog stänga av pumpen en månad och prova. Eller vänta tills nästa vinter.