Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: PVC fönster? NÃ¥gon som tycker nÃ¥got??  (läst 20019 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad larsostman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
PVC fönster? Någon som tycker något??
« skrivet: 25 mars 2011, 17:53:34 »
Har varit inne på Kronfönster´s sida.
Priserna & U-värden verkar ju väldigt bra.

Men, är dom bra? Någon som testat?

Utloggad Elmer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sandviken (Gävleborg)
  • Antal inlägg: 824
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min hemsida
SV: PVC fönster? Någon som tycker något??
« Svar #1 skrivet: 25 mars 2011, 20:41:35 »
Har en syster som monterat sådana i hela huset. Tyvärr så har dom bara varit monterade sedan hösten 2010.
Plats: Sandviken (Gästrikland)
Hus: 1 1/2-plan med källare byggd -27 tilläggsisolerad 70 mm samt 3-glasfönster. 300 mm isolering pÃ¥ vind. 186 m2 som värms upp.
Förr: Direktverkande el (ca 25000 kWh/år totalt).
Nu: Nibe 1230 6kW, 142 m aktivt borrhål, 20 st konvektionsradiatorer, 1 st EVECO UNMVP28 med dubbla batterier för värme och kyla. Legionellakörning var 7:e dag.
Total elförbrukning: 2006=12825 kWh 2007=14006 kWh 2008=13591 kWh 2009=14858 kWh 2010=16123 kWh 2011=15073 kWh.
Elmätare på VP sedan apr-09.
Elförbrukning VP: 2010=8912 kWh (varav TS 1612 kWh), 2011=6870 kWh (varav TS 711 kWh).
Loggning: http://e-logger.se/pub?elmerbryd&p=1

Utloggad larsostman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
SV: PVC fönster? Någon som tycker något??
« Svar #2 skrivet: 25 mars 2011, 22:02:45 »
Hur har deras vinter varit med nya fönster då?

Utloggad mexitegel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 398
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Självlärd Guru pÃ¥ NIBEs 1145:a
SV: PVC fönster? Någon som tycker något??
« Svar #3 skrivet: 26 mars 2011, 07:50:04 »
Det finns rätt mycket skrivet om PVC-fönster  pÃ¥ byggahus.se som är läsvärt. Jag funderar själv starkt pÃ¥ PVC när det är dax för min del om nÃ¥gra Ã¥r.

Detta testet från SP kanske kan vara intressant läsning:
http://www.pvcfonster.se/livslangd/Utredning_om_PVC_fonster.pdf
http://www.pvcfonster.se/livslangd/Bil1_luft_regntathet.pdf
http://www.pvcfonster.se/livslangd/Bil2_slagprovning.pdf
http://www.pvcfonster.se/livslangd/Bil3_fonstertyper.pdf

http://www.pvcfonster.se/livslangd/livslangd_mer.htm

Likaså verkar det som att även om kronfönster är billliga så går det att komma undan ännu billigare om man är lite om sig och kring sig, import från polen tex.
270 kvm från 1975 konverterade från direktverkande el till Nibe 1145-10 mot Euronom ackumulatortank med solslinga. 9 radiatorer, 1 fläktkonvektor och 45 kvm golvvärme.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: PVC fönster? Någon som tycker något??
« Svar #4 skrivet: 26 mars 2011, 09:32:37 »
Mitt ex mor och far monterade PVC fönster för ca 10 år sedan och dom ser inte roliga ut nu, dom har antagit en nikotingul nyans och skär sig duktigt mot resten a huset.
ett försök att måla dom resulterade i att fjällande färgrester yr omkring på hela tomten och landar i groggglasen....

antagligen är dagens PVC fönster mycket bättre.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad larsostman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
SV: PVC fönster? Någon som tycker något??
« Svar #5 skrivet: 26 mars 2011, 09:40:17 »
Det är ju det sistnämnda som man är lite orolig för.
Sen att det kanske har en tråkig feeling, plast...

Vårt hus är byggt -25, det kommer aldrig bli ett byggnadsminne så det finns inga sådana aspekter.
Det är redan för om/tillbyggt.

Utloggad larsostman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
SV: PVC fönster? Någon som tycker något??
« Svar #6 skrivet: 26 mars 2011, 09:48:34 »
Ja jag har sett att det går att komma billigare undan.
Men Kronfönster är dom ända jag sett som har en bra/snygg lösning för fönsterbleck.

Dom här stackarna hade inte det, http://www.byggahus.se/forum/foenster-doerrar/162456-efter-byte-till-pvc-foenster-hjaelp.html

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19135
  • Karma +15/-13
SV: PVC fönster? Någon som tycker något??
« Svar #7 skrivet: 26 mars 2011, 09:59:49 »
Jag skulle inte köpa pvc fönster av den enkla anledningen att jag inte gillar plast och tycker trä är bra och känns rejält. Fast pvc är säkert underhållsfritt och mycket bättre på alla sätt men neeeej.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad larsostman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
SV: PVC fönster? Någon som tycker något??
« Svar #8 skrivet: 26 mars 2011, 11:28:19 »
Det är ju en prisfråga också.
Jag har inte råd att lägga Elit fönsterpris på huset.
Vill ha bättre komfort, gott om kallras.
Mina fönster behöver renoveras nu.

Mina alternativ,
Renovera och sätta in/på;
Polykarbonatskivor mellan glasrutorna, http://www.stocksundet.se/tillbehor-fonstersystem/5
eller
Utanpåliggande glaspart, http://www.termokontroll.se/termorutan.html
eller
Köpa nya fönster

Polyskivorna kostar ca 5.000:-, blir väl kanske sådär?? Har inte testat & känner ingen som gjort det heller.
Glaspartiet kostar ca 17.000:- ink montering
Kronfönster´s budgetfönster kostar 23.000:- ex montering.
Deras bästa fönster U på 0,82 kostar ca 40.000:-

Mer får det inte kosta för tillfället.
Glaslösningen är tilltalande då man behåller org utseendet, men, då måste jag fortfarande renovera fönster....

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19135
  • Karma +15/-13
SV: PVC fönster? Någon som tycker något??
« Svar #9 skrivet: 26 mars 2011, 11:37:07 »
Kommer att åtgärda några fönster i sommar endera med energiglas av enkelglas kostade ca 500 kr m2 eller genom att fräsa ur bågen och montera dubbelglas kasset som kostade ca 800 kr m2. Tycker inte jag har kallras i dag men fönstren ska målas och det är gamla kopplade 2 glasfönster så dom kan inte vara bra så lika bra att fixa till dom.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: PVC fönster? Någon som tycker något??
« Svar #10 skrivet: 26 mars 2011, 12:27:33 »
Tycker du ska välja en lösning som ger lägsta u-värde om du nu inte har några estetiska aspekter på ditt gamla fina 1925tals-hus.
 
Själv har jag sådana aspekter och inte obegränsat med stålar så jag kommer att komplettera mina innanfönster med energiglas som jag monterar på ett avstånd av 15-20mm från orginalen. Det blir som en kassett lösning men billigare bortsett från mera ARBETE. Har fått konstruktionen u-värdesberäknad av Pilkington (som gör energiglaset) till 1,2W/m2, ºC
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad larsostman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
SV: PVC fönster? Någon som tycker något??
« Svar #11 skrivet: 26 mars 2011, 14:42:23 »
Klar man ska blanda in estetik.
Men hur fula är dom då? PVC med spröjs.

Termokontrolls variant ger ett u på ca 1,2. Helt ok, men då kvarstår ett ganska omfattande skrapande, målande & kittande.
Det kanske skulle se bäst ändå & vara värt det?
Vid försäljning av huset, vad är mest lönsamt då?
Renoverade gamla med kompletterande energiglas eller PVC?

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: PVC fönster? Någon som tycker något??
« Svar #12 skrivet: 26 mars 2011, 14:58:56 »
Att montera kassetter har jag inte gjort men jag har haft kontakt med en kille som beskrivit projektet rätt bra. Fördelen med dessa är ju att de är hermetiskt tillslutna så du behöver inte fundera på demontage för fönsterputs. Kostar dock mer så jag kör vidare med min lösning a 500kr/m2.
http://puttepj.webs.com//window.htm
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Teltur

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 834
  • Karma +0/-0
SV: PVC fönster? Någon som tycker något??
« Svar #13 skrivet: 26 mars 2011, 15:58:24 »
Hej
Har också funderat ett tag på att tilläggs isolera mina kopplade 2glas fönster.
Mina är renoverade och i bra skick.
Har läst i olika trådar och tittat på alla bra länkar som kommit fram här på forat. Thumbsup
Det jag har fastant för är att komplettera men en extra energi ruta invändigt ,
typ Nordic Rutan.Ville göra jobbet själv så jag kontaktade 2 st lokala glasmästare
för priser på färdigskuren energiglas.
Bägge 2 varnade mig för fukt/kondens mellan bef inneruta och den nya energirutan !!! Sc:,h
På frågan varför ,så menar en av dom att trä andas och släpper igenom fukt. :-\
Så nu vet jag inte längre hur jag skall göra.

Har i alla fall beställt "prova på plexiglas sats" från larsostman länk Thumbsup.
Tänker prova den på toa samt i källaren eftersom fönster där saknar persiener och
är dubblerade så att man kan gemföra.

Mvh Teltur
Energi kan varken skapas (produceras) eller förstöras. Den kan bara omvandlas.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: PVC fönster? Någon som tycker något??
« Svar #14 skrivet: 26 mars 2011, 16:06:14 »
Hej
Har också funderat ett tag på att tilläggs isolera mina kopplade 2glas fönster.
Mina är renoverade och i bra skick.
Har läst i olika trådar och tittat på alla bra länkar som kommit fram här på forat. Thumbsup
Det jag har fastant för är att komplettera men en extra energi ruta invändigt ,
typ Nordic Rutan.Ville göra jobbet själv så jag kontaktade 2 st lokala glasmästare
för priser på färdigskuren energiglas.
Bägge 2 varnade mig för fukt/kondens mellan bef inneruta och den nya energirutan !!! Sc:,h
På frågan varför ,så menar en av dom att trä andas och släpper igenom fukt. :-\
Så nu vet jag inte längre hur jag skall göra.

Har i alla fall beställt "prova på plexiglas sats" från larsostman länk Thumbsup.
Tänker prova den på toa samt i källaren eftersom fönster där saknar persiener och
är dubblerade så att man kan gemföra.

Mvh Teltur
Jag har testat med en tredje ruta hela vintern, så som du skriver, visserligen inte energiglas utan gammalt 2mm glas. Jag tejpade fast rutan på innerbågen med maskeringstape. Ingen kondens. Mätte 3-4 ºC grader högre temp på den extra rutan jämfört med den bredvid som var utan extraruta. U-värdet beräknades av Pilkington så här (dom räknade med 3mm jag har 2mm)
Hej Bo,
>         >         > Intressanta iakttagelser du har gjort!
>         >         >
>         >         > Jag har räknat pÃ¥ dina olika alternativ sÃ¥ som jag uppfattat dem och fÃ¥r följande resultat:
>         >         >
>         >         > Glaskombination*  U-värde Yttemp
>         >         > 3+95+3               2,9             11,0
>         >         > 3+95+3+17+3      1,8             14,4
>         >         > 3+95+3+17+K3    1,2             16,3
>         >         > *Alla siffror är mm vanligt floatglas eller spaltbredd och K stÃ¥r för Pilkington K Glass.
« Senast ändrad: 26 mars 2011, 16:08:22 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!