0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag har räknat på mina raddar och får ca 4400w vid DT30, har en framledning på ca 50 ºC vid DUT (-18 ºC).Nu måste jag ändå byta några och tänkte räkna på detta.När jag räknar på den "nya" lösningen får jag 7800w vid DT30 och jag har bara en 33'a ( i hallen).Finns det något bra sätt att räkna ut den nya framledningen ?Om någon undrar varför jag ska byta en del så har jag allt från 22w/m2 -> 75w/m2.En del är kvar från 30 talet andra från en renovering mitten på 70.
Tja !.................................................DT kommer alltså att bli nära 19 hursomhelst, så med 21 grader inne blir det framledning 40 grader.
Citat från: AAKEE skrivet 23 mars 2011, 21:07:35Tja !.................................................DT kommer alltså att bli nära 19 hursomhelst, så med 21 grader inne blir det framledning 40 grader. Ganska lika resultat som min metod som gav möjlighet att sänka framtemp 10 ºC från DT50 dvs till DT40 (Svar #3) Är det bara en tillfällighet?
Antagligen ingen tillfällighet. Verkar ju helt rätt :-)Såg inte ditt inlägg, slarvläste väl tråden och fastnade på 'Peraks' inlägg. Där stämmer inte förhållandet DT25/DT50 med tabellen. Rakt av räknat får man halva effekten med peraks beräkning men enligt tabellen är faktorn 2.6, dvs raditorn ger bara 1/2.6 dvs 38% av effekten med DT50. Då kurvan är logaritmisk blir det större fel i beräkningen ju mer lågtempat system det handlar om.
tack alla som räknat ThumbsupDet blir bra detta, golvärme i källaren & ca 40 ºC på raddara uppe.Då kommer bvp'n att trivas, en borra med plusgrader in också så blir väl COP > 4 för värme