0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Om nu staten (Svea Rike) har aktier i några bolag i norrland så är det ju inte detsamma som att den största delen av statens tillgångar finns i norrland. Viss ger tex LKAB tex utdelning på sina aktier samt att skatter betalas, men alla företag betalar ju skatt.Jag vill absolut inte se att Norrland blir som ett U-land som bara exporterar råvaror men om man tror att statens värde bygger på några stenklumpar i jorden i Kiruna så är man på fel spår.
Citat från: Rickard skrivet 23 mars 2011, 12:43:51Citat från: Rollster skrivet 22 mars 2011, 23:29:56 Jag har aldrig besökt norrlands inland . Kanske det blir dags i sommar förrän det försvinner Vi besökte Stockholm i fjol , nu Norrlands tur ... Det som jag undrar lite ändå vad man ska göra där förutom att hälsa på släktingar . Jag menar liksom nåt som barnena tycker är kul ! Kanske ni Norrlänningar/västerbottningar kan ge nåt suveränt tips . För inte tycker ni väl att jag bara ska besöka Umeå ? eller ? Runt Umeå finns inte så mycket.Vi vår iväg och åkte linbanan mellan skellefteå och någon gruvort i inlandet, det var rätt udda och lite kul för ungarna tror jag. De hade ett litet gruvtåg vid entren också, som man kunde åka en sväng på.http://www.linbanan.com/Linbanan.htmlMen det finns ju inte så mycket att göra här uppe om man inte gillar jakt, fiske, bärplockning, bad, forsar, djurparker, museum, kolla på vattenkraftverk och liknande.Söker du nöjen skall du nog inte åka norrut.Det du slipper är storstadsstress, och det kan väl vara väl så värdefullt som en massa aktiviteter, för vem fxxxn behöver mer att göra i dagens läge?En lugn stund med goda vänner, en grogg och lite skitsnack, räcker inte det för att man skall ha det trevligt?Samatalsämne: elpriser, värmepumpar, och de inavlade, korkade, tröga, fåordiga norrlänningarna som håller på att försvinna. Tack för tipset angående linbanan Richard . Nä , du har rätt i att man gör nog mycket så det räcker ändå i det dagliga livet . Du nämnde djurparker , Kanske nämna någon som är värt ett besök !
Citat från: Rollster skrivet 22 mars 2011, 23:29:56 Jag har aldrig besökt norrlands inland . Kanske det blir dags i sommar förrän det försvinner Vi besökte Stockholm i fjol , nu Norrlands tur ... Det som jag undrar lite ändå vad man ska göra där förutom att hälsa på släktingar . Jag menar liksom nåt som barnena tycker är kul ! Kanske ni Norrlänningar/västerbottningar kan ge nåt suveränt tips . För inte tycker ni väl att jag bara ska besöka Umeå ? eller ? Runt Umeå finns inte så mycket.Vi vår iväg och åkte linbanan mellan skellefteå och någon gruvort i inlandet, det var rätt udda och lite kul för ungarna tror jag. De hade ett litet gruvtåg vid entren också, som man kunde åka en sväng på.http://www.linbanan.com/Linbanan.htmlMen det finns ju inte så mycket att göra här uppe om man inte gillar jakt, fiske, bärplockning, bad, forsar, djurparker, museum, kolla på vattenkraftverk och liknande.Söker du nöjen skall du nog inte åka norrut.Det du slipper är storstadsstress, och det kan väl vara väl så värdefullt som en massa aktiviteter, för vem fxxxn behöver mer att göra i dagens läge?En lugn stund med goda vänner, en grogg och lite skitsnack, räcker inte det för att man skall ha det trevligt?Samatalsämne: elpriser, värmepumpar, och de inavlade, korkade, tröga, fåordiga norrlänningarna som håller på att försvinna.
Jag har aldrig besökt norrlands inland . Kanske det blir dags i sommar förrän det försvinner Vi besökte Stockholm i fjol , nu Norrlands tur ... Det som jag undrar lite ändå vad man ska göra där förutom att hälsa på släktingar . Jag menar liksom nåt som barnena tycker är kul ! Kanske ni Norrlänningar/västerbottningar kan ge nåt suveränt tips . För inte tycker ni väl att jag bara ska besöka Umeå ? eller ?
Vi skulle bli rena schejkerna här i norr om vi fick dela på vinsten som skogen, malmen, vattenkraften och stålet genererar.Skulle man istället göra Stockholm till en isolerad ekonomi skulle det nog gå i konkurs inom en månad.
Citat från: Rickard skrivet 23 mars 2011, 17:44:01Vi skulle bli rena schejkerna här i norr om vi fick dela på vinsten som skogen, malmen, vattenkraften och stålet genererar.Skulle man istället göra Stockholm till en isolerad ekonomi skulle det nog gå i konkurs inom en månad. Skog, malm, vattenkraft och ståltillverkning är väl inte direkt välkända som att generera jättevinster. Norrland får ju idag ofantliga bidrag från Sydsverige och EU. Skulle Sveriges bidrag upphöra så vore det en katastrof för Norrland. Jag hade trott att det skulle finnas jättemöjligehter för folk som vill stanna kva5r i Norrland att göra så tack vara dagens distansjobbsmöjligheter. Men dessa verkar ju bara lata Fjollträskare lägga beslag på för att dom inte orkar stå o vänta 5min på tunnelbanan.Jag tycker att ni där uppe ska skärpa er o ta för er. Sluta sitta o putsa på skotern året runt och bara jobba kväll skiftet som telefonförsäljare. Visa dom dryga Stockholmarna hur man fäller en varg, järv och isbjörn på en o samma gång.
Hej.. hmm läste nånstans att ca 10 % av bnp kom från skog å mark...men men
Gräv lite djupt så tror jag att väldigt många % av arbetena kommer å lever av gruvnäring och skogsbruk...
Skogsnäringen har mycket stor betydelse för den svenskaekonomin. Skogsindustrin är en ryggrad i svenskutrikeshandel; den utgör ca 20 % av vår sammanlagda exportvilket motsvarar ca 70 miljarder kronor.Skogsnäringen är av naturliga skäl förlagd till skogsbygderi olika delar av landet. Regionalpolitiskt är därförskogsnäringen av stor betydelse.62 % av skogen finns i Norrland och sysselsätter ca 60 000norrlänningar.
Norrbotten – en konkurrenskraftig region i Sverige och EUNorrbotten är i dag en av de starkaste tillväxtregionerna i Sverige och Euro-pa. En bidragande orsak är den högteknologiska basindustrins kraftiga mark-nadsutveckling på råvarusidan Näringslivet i Norrbotten expanderar och går på högvarv. Omfattande investeringar i Norrbotten och inom Barentsområdet ger betydande möjligheter för länet att utvecklas till en framgångsrik region i Sverige och Europa.Gruvnäringen och anknytande näringar har stor betydelse för landets totala produktionsvärde. I Norrbotten och Västerbotten finns investeringsbeslut på 38 miljarder kronor i malm- och mineralindustrin. Boliden och LKAB svarar för 29 miljarder kronor av dessa. I en beräkning utförd av SCB och ÅF-infraplan 2007, är produktionsvärdet för gruvor, utvinningsindustri, stål- och metallindustri samt maskinindustri ca 435 miljarder per år, ca en tredjedel av Sveriges totala industriella produktionsvärde. En stor del av produktionen går på export till EU och därmed bidrar länets råvarutillgångar till uppfyl-landet av EU:s Lissabonstrategi för hållbar tillväxt och sysselsättning inom unionen.