0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tanken är att sätta en så låg VV-temp att trevägsventilen inte försöker värma varmvattnet under uppvärmningssäsongen. Istället får min befintliga VVB höja temperaturen på det föruppvärmda vattnet. När det är som kallast lär VVB:n inte behöva arbeta då radiatorvattentemperaturen räcker. Under sommaren höjer jag begärd VV-temp så att VP:n står för VV-produktionen.
Inser att jag hade vänt på tanken. Det vore mindre oklokt att ha den på returen.Din presenterade lösning ser ut att vara precis det jag önskar. Ett par frågor dock.Bör jag tänka på något särskilt när jag installerar två cirkulationspumpar? Jag förmodar att båda måste gå i under uppvärmningssäsongen?
Vid byte mellan sommar och vinterdrift måste jag lyfta på locket på utedelen och ställa om något? Eller hur agerar pumpens automatik?
Skall/kan pumpen styra den elpatron jag har för avsikt att montera mitt på tanken eller körs den manuellt?
Bör jag koppla förbi VVBn på sommaren så att jag kan ha relativt låg VV-temp utan risk för legionella? VVBn är på 200 l.
ÄR 2025an någorlunda smart vad gäller bedömning av framledningstemperaturbehov efter avfrostning? Dvs begriper den att inomhustemperaturen förmodligen sjunkit? Elemineras detta problem då värmekretsen har en egen cirkulationspump?
Citat från: dadid skrivet 21 mars 2011, 07:41:19Inser att jag hade vänt på tanken. Det vore mindre oklokt att ha den på returen.Din presenterade lösning ser ut att vara precis det jag önskar. Ett par frågor dock.Bör jag tänka på något särskilt när jag installerar två cirkulationspumpar? Jag förmodar att båda måste gå i under uppvärmningssäsongen?Jepp, den som går mot radiatorsystemet behöver inte kopplas via värmepumpen, laddpumpen bör styras av VP:n.CiteraVid byte mellan sommar och vinterdrift måste jag lyfta på locket på utedelen och ställa om något? Eller hur agerar pumpens automatik?Kopplar du in både RT10 och VT10 mot VP:n så måste du hitta på en smart lösning för att kunna växla vilken givare som ska styra, men detta kan du bygga utanför din VP och bara ha 2 kablar in i utedelen. Detta kan man säkert göra något smidigt av. De båda givarna skall alltså lämna signal till samma plint. Perfekt!CiteraSkall/kan pumpen styra den elpatron jag har för avsikt att montera mitt på tanken eller körs den manuellt? Det finns en utgång på 2025 för att styra elpatron men det är klart enklare att styra den direkt mot en temperatur i tanken.Tips på lämplig patron mottages tacksamt. Dvs tillverkare och ev modell. Förmodar att de man kör manuellt även har möjlighet att styras via signal.CiteraBör jag koppla förbi VVBn på sommaren så att jag kan ha relativt låg VV-temp utan risk för legionella? VVBn är på 200 l.Är det förrådsberedare eller slingberedare i acktanken?I acctanken (kw 500:an) förvärms vattnet via slinga på två nivåer. VVBn är en vanlig tank med ett termostatvred utan temperaturmarkering och en shunt under beredaren. VVBn kan bytas ut vid behov, men jag förmodar att den överlever några år.CiteraÄR 2025an någorlunda smart vad gäller bedömning av framledningstemperaturbehov efter avfrostning? Dvs begriper den att inomhustemperaturen förmodligen sjunkit? Elemineras detta problem då värmekretsen har en egen cirkulationspump?Värmesäsong styrs VP:n av en rumstermostat (RT10), denna märker självklart om innetemp sjunker och drar igång värmen.Pumpen jag har idag skickar ut den temp som som användes före stoppet även efter stoppet. Sakta ökar temperaturen tills det åter är dags att avfrosta. Detta gör att radiatortemperaturen varierar kraftigt. Fenomenet torde mildras iom cirkulation även när pumpen vilar.
Egentligen skulle jag vilja gå ännu längre för att ha lite mer hjälp när vintern håller huset i ett fast grepp. Effektbehovet ser ut som följer:-20 10,3 kW-15 8,9 kW-7 6,6 kW0 4,6 kW7 2,5 kW
Tack. Jag är medveten om detta.Däremot är jag dålig på att bedöma riskerna med att överdimensionera, dvs att orsaka fler starter/stopp.Finns det någon som kombinerat 14kW LVVP med en setup lik min och med ett liknande effekt-/energibehov? Utfall av detta?