Åssn funka egentlig denna Coolix'en din med denna egenkomponerte "underkjøleren" din i vinter?... Tenker da spesielt på avriming. Du skriver "nå er det snart under 0° og avriming må til" litt spesielt at pumpa di ikke avrimer også ved noe høyere temperatur...
Hei.
Pumpen går den, på vinter nummer tre nå.
Med snart under 0, så var det litt uklar fremstilling av meg. Den fryser på som andre pumpe like over null om det er fuktig ute, Rh% mer enn 70%, og den kjøres hardt. Men varmebehovet er slik at like over null så holder det med ca 800W inn, og da tar den ut kanskje 1,2 kW fra register, som er rimelig stort på denne.
Denne vinter har vært langt lengre og kaldere enn de to foregående vintre, men vi har løpende 12 mnd brukt320 kWt mindre enn 2011, og knapt noe ved.
Intervall mellom avriming er som før, men med underkjøling så er det mer varme tilgjengelig, så selve defrostingen går på halve tiden.
I tillegg har jeg lagt inn en bryter, som jeg kan slå av defrostingen med. I tørt vintervær kan jeg kjørt en hel uke i -10 uten en eneste avfrosting.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=45391.msg500515#msg500515Det samme gjorde jeg nå i påsken, satte pumpen på 17 inne, og so av defrost. Var borte en uke, det var -8 på natten og rundt +4 på dagen.
Litt spent, men kom hjem til 17 grader hus og isfritt register