För någon vecka sedan var det äntligen dags att få igång den ny a pumpen. Efter en del letande hade jag hittat en installatör som kom och kopplade ihop, vakumsög och körde igång. Han var lite stressad när han gjorde jobbet verkade det, men allt såg i vart fall ut att gå rätt till och pumpen började leverera värme direkt. Hittills har den gått utmärkt och den är tystare än jag hade trott, så så långt är jag nöjd. Värmeeffekten verkar det inte heller vara något fel på och den avfrostar allt emellanåt (kanske en gång i timman gissningsvis ? )
Men när jag nu gått vidare med resten av jobbet, som jag skall fixa själv, d.v.s. isolera och bygga in rörledningarna så att det hela ser snyggt ut (de går på ett sätt som gör att jag får tillverka plåtdetaljer för inbyggnaden) , så upptäckte jag att det fanns ett extra litet rör, utöver de två kopparrören, som inte blivit anslutet. Det är ett litet plaströr och när jag försökte kolla vad det var för något så var det tydligen något "syrerör" ? Har det någon funktion ? Pumpen verkar fungera bra utan det men det kanske kan ge problem på sikt ?