0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag gillar den här tråden. Främst för att ”gäst” inte väjer för att utmana den dogmatiska vakuumpumpsfundamentalism som emellanåt fronderar mot Gör Det Självare. Gäst visar dessutom en förmåga att angripa problemet på ett ”olåst” sätt, som jag gillar. I det följande recenserar jag inte gäst’s idéer, Konstaterar bara att han har viss insikt och en hel del poänger.Mitt inlägg syftar mera på att bredda diskussionen om vakuumsugning och blir därmed rätt lååångt.Frågor om vakuumsugning kommer (av naturliga skäl) upp av och till. Inte minst i värmepumpsforums avd. för L/L vp. Svaren blir ofta rätt korta och fragmentariska. Sådana svar är inte alltid helt användbara för den som inte redan kan ämnet. Har sett rätt många tydliga exempel på missförstånd. Proffsarna visar dessutom inte alltid intresse för att rätta till missförstånd. De gottar sig ofta hellre åt ”vilka idioter det finns” än att bidra med användbar kunskap.Först något om service på kylmaskiner i allmänhet, sedan om något om det specifika med fyllning av rör i L/L vp.I lärorna för vakuumpumpsfundamentalismen, framgår klart och tydligt, att varje ingrepp i köldmediekretsen måste följas av djupsugning, punkt slut. Den utrustning som ska användas måste fylla så höga prestanda att endast ackrediterade kylföretag klarar kostnaden för dylik utrustning. Allt annat är förkastligt. GDS-are göre sig icke besvär.Verkligheten är en annan. Kylteknikern ute på fältet använder vakuumpumpen dagligen, men inte särskilt ofta för att djupsuga. Sådana tidsödande operationer avstår han gärna ifrån. Däremot är den dyrbara vakuumpumpen ett oumbärligt verktyg för att förenkla och förkorta tiden vid fyllning av köldmedier. Efter en kort sugning vet kylteknikern, dels att allt tidigare köldmedium avlägsnats, dels att systemet snabbt och effektivt suger i sig den nya laddningen i form av kondensat. När allt tidigare köldmedium avlägsnats, blir behoven av noggranna analyser av tryck och temperaturer begränsade till ett minimum. Fyllning kan göras rakt av efter specificerad fyllningsvikt. Funktionskontrollen kan då också begränsas till ”handpåläggning”. D.v.s. kylteknikern känner med handen på de olika rören och bedömer om allt ”känns” normalt.En verksam djupsugning i ett system med syntetisk olja, tar tid. Mycket längre tid än det som vanligen spenderas (10-15 min). De syntetiska kompressoroljorna är starkt hygroskopiska (drar i sig fukt som läskpapper, från luften) och släpper motvilligt från sig den fukt de slukat.Nu finns det som väl är, vanligen inte så mycket fukt i systemet, såvida det inte stått öppet nåt tag. Riktig djupsugning praktiseras sällan i andra fall än där systemet stått öppet. Kylteknikern vet att systemet är förlåtande mot slarv, eftersom det är utrustat med ett torkfilter. Körschemat vid enklare service av ett system som varit igång nåt tag, ser vanligen ut enl. följande. Lokalisera ev. läckställen. Där det läcker blir det alltid oljigt, eftersom oljan följer med runt i loopen. Fixa läckan, byt torkfilter, därefter kort vakuumsugning och fyllning med den köldmedievikt som är specificerad för systemet. ---------------------------Så vitt jag kan förstå, så levereras de allra flesta L/L vp med förfyllda enheter. Förfarandet underlättar och förbilligar, även om anläggningen endast säljs och monteras av ackrediterade företag. De förfyllda enheterna är då rimligen evakuerade efter konstens alla regler före fyllningen och bör vara garanterat fria från fukt.Rören förekommer både förfyllda och icke förfyllda. Den som valt en variant med förfyllda mellanrör, behöver självklart inte vakuumsuga. Mellanrören är då försedda med specialkopplingar. Det är bara skruva ihop enl. fabrikantens anvisningar. En nackdel med dessa är att de kräver en noggrannare planering av maskinenheternas placering och hur rören ska dras. Man måste ha tänkt igenom hur eventuella överskottslängder av rör ska hanteras och trollas bort, utan att montaget ser alltför taffligt ut. Oftast går det att lösa, men det krävs att man tänker till lite i förväg.Den som valt en variant med rör som är avsedda att längdanpassas på plats, har en betydligt större frihet i placeringen. Det är för den skull ändå inte absolut säkert att vakuumsugningen blir ett måste. Beror på hur rören levereras och hur väl förberett (och skickligt) monteringen görs. Rören SKA vara proppade vid fabrik. De är då avluftade och försedda med en snutt gas som håller luften borta. Kolla med leverantören att så är fallet. Levereras rören helt öppna, exponeras de på ett onödigt sätt för luft/fukt/kondens/imma under transport och lagring. Den risken undanröjs om rören är proppade och försedda med ett svagt övertryck av skyddsgas.När proppen i ena änden avlägsnas, pyser ett svagt övertryck av gas ut. Det innebär INTE att röret ögonblickligen invaderas av luft. Ett sakta svagt pysande övertryck håller undan luften en kort stund. Vad det handlar om är alltså att bocka och forma röret till så nära rätt passning som möjligt innan kapning. Därefter att snabbt proppa eller ansluta röret efter kapning.Gör man så räcker det gott med att ”pysa” rören efter hopkoppling. Dvs. man låter förfyllningen blåsa ur rören. Så gör proffsen ofta, när monteringen flyter bra och utan komplikationer. Blir det komplikationer (med alltför långa exponeringar av fuktig luft) gäller vakuumsugning.Vakuumpumpsfundamentalister brukar hävda att en beg. kylkompressor absolut inte räcker till för att vakuumsuga. Jag påstår att detta inte är sant. Förutsättningen är dock att kompressorn är i gott skick och inte redan är helt utsliten. Jag har själv en kompressor som är synnerligen kompetent. Den kommer inte ned fullt ut till samma djupa undertryck som en riktigt dyr proffsvakuumpump, men den kommer mycket nära. Den gör garanterat ett minst lika bra jobb som en proffsvakuumpump gör på 10 –15 min, bara den får en liten stund längre tid på sig. En kylkompressor i gott skick är enl. min mening helt förträfflig för en GDS-areÄven svåra fall av fuktbelastning kan klaras med en kylkompressor. Efter ett par tre cykler av fyllning med kvävgas samt efterföljande vakuumsugning, blir det torrt. Kväve är mycket effektivt för att ta med sig fukt ut ur systemet.GDS-are som är intresserade av att utvidga sina egna insatser, kan läsa min hemsida. http://medlem.spray.se/XM94/ Välj AC avd. Där finns en hel del om bilars AC och köldmediefyllning i dem. Mycket av infon är allmängiltig.OBS. Det är ingen ide att söka mej för att köpa tjänster. Mina tjänster är inte till salu. Är inte intresserad av att fylla min pensionärstillvaro med omsorg om andra kylmaskiner än de som finns inom den egna familjen och den allra närmaste kompiskretsen. (Det är några stycken) Däremot hjälper jag (som här) gärna till att sprida information som jag tror är till gagn för GDS-are. /Knut (alias Farsan)PS.Den vakuumpump som säljs på http://www.imperiale.se/förefaller definitivt prisvärd. Det följer ju t.o.m. grenrörsmätare med. Syns inte på bilden, men klockorna mäter säkert även vakuum. För att mäta riktig djupsugning behövs dock bättre mätare. Men tror nog att grenrörsmätaren räcker till för en någorlunda påläst GDS-are. Gissar att man får söka rätt mycket för att hitta något fabriksnytt till bättre pris.Har dock ingen hint om hur bra grejorna är, men det kanske någon annan har.DS.
att pysa några rör var något man när jag gick kursen absolut ej fick göra. Det var något man bara sysslade med i u-länder där man saknade rätt utrustning,
Vidare undrar jag om inte det blir dyrt att hyra en tub nitrogengas,
Och så en fråga. Jag vet att det har funnits förfyllda rör. Jag vet också att man ej bör arbeta med trycksatt system. Vågar jag bocka dem en varm sommardag.
En eloge till anbj, för den fina framställningen (och för att du får mig att framstå i god dager) *hehe*Och till gästen och andra så handlade det ju inte om "bara" "pysmetoden". Det handlade ju om alternativ till vakuumsugningen för torkningen av rören, och SEN fyllning med "pysmetoden" där endast x-antal millisekunder av läckage blir följden med dagens teknik/kopplingar om man inte är så skicklig/tursam att man stänger i precis rätt tid för optimalt utfört jobb. Hur blir det med kolsyra (förvärmd) som man låter strömma genom rören i ett tiotal? minuter, vad tror ni. Kolsyra har ju många hemma till läsken eller till migsvetsen, bl.a. jag. /mvh