Som jag förstått det så rekommenderas att inte använda de rumstermostater, som normalt installeras i varje rum med golvvärme och som styr individuella termoventiler i shuntgruppen, utan att istället ha dessa helt öppna (utom ev i ett eller ett par sovrum) och att istället använda värmepumpens styrning (kurva, parallellförskjutning, max framledningstemp. och ev. en sparat rumstermostat kopplad till värmepumpen) för att få en stabil rumstemperatur.
Jag har justerat in en Nibe Fighter 750 (frånluftsvärmepump) åt en bekant på detta sätt och det har fungerat bra. När ventilationsfirman häromdagen kom och justerade in ventilationen (till 80 %) så ställde dom dessutom in maxkurvan (kurva 10) med temperaturbegränsning till 40 grader, med påföljd att det måste bli rumstermostaterna som reglerar rumstemperaturen, eftersom det skulle bli alltför varmt med denna kurvinställning med helt öppna rumstermostater.
Nu är min fundering: Det kanske också är ett bra sätt att göra det, dvs att se till att värmepumpen alltid ligger för högt i framledningstemperatur (man behöver kanske inte använda maxkurvan, utan det kanske räcker med att ha ett eller ett par steg för hög kurva - något mitt emellan fast och flytande kondensering) och att all justering nedåt görs med de individuella rumstermostaterna. Varför finns de om man inte ska använda dem? Visserligen kommer värmepumpen då att för det mesta jobba mot en något för hög framledningstemperatur och därmed få litet sämre COP-värde, men man får ju klart bättre möjligheter att få ett bra innomhusklimat och hur mycket sämre blir egentligen COP-värdet (det kanske bara är marginellt om man inte har alltför hög kurva inställd)
Vad säger expertisen om detta?