0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Har precis fått min nya värmepump installerad och till den valde jag att komplettera med en volymtank då jag endast kör golvvärme.Jag är dock lite undrande över om de har kopplat in tanken rätt. Tanken är av typen Borö VB 100 och inkopplingsanvisning framgår av bilagan nedan b00k.I mitt fall så har de kopplat den varma sidan (från VP) på anslutning 1 och vidare in i golvvärmesystemet på anslutning 2.Kan någon uttala sig om det är mer rätt än fel med den lösningen? Som det är kopplat nu så tar man det "kalla" vattnet i botten och skickar ut till golvvärmen, borde man inte ta det "varma" vattnet i toppen och skicka ut?Ville höra era åsikter innan jag konfronterar installatören med detta.
Hur sitter övriga anslutningar (retur från golvvärmen och returen till VP)?Eller går kanske returen från golvvärmen direkt tillbaka till VP?
Om tanken är installerad som volymtank (2-rörskoppling, i princip funkar tanken som en förtjockning på röret) så är det helt rätt kopplat. Flödet är så högt i tanken att du inte får någon skiktning så vattnet kommer vara jämnvarmt i tanken efter bara några minuters gång.Om den är installerad som arbetstank (3-rörs eller 4-rörskoppling för att kunna köra olika flöden över vp resp. golvvärme) har du en extern cirkulationspump som kör mot golvvärmen. Isf låter det lite knasigt kopplat.Vilket är det, berätta mer eller rita en skiss!
Citat från: Labold skrivet 17 mars 2011, 15:38:13Om tanken är installerad som volymtank (2-rörskoppling, i princip funkar tanken som en förtjockning på röret) så är det helt rätt kopplat. Flödet är så högt i tanken att du inte får någon skiktning så vattnet kommer vara jämnvarmt i tanken efter bara några minuters gång.Om den är installerad som arbetstank (3-rörs eller 4-rörskoppling för att kunna köra olika flöden över vp resp. golvvärme) har du en extern cirkulationspump som kör mot golvvärmen. Isf låter det lite knasigt kopplat.Vilket är det, berätta mer eller rita en skiss!Den är installerad som en volymtank (förtjockning på röret).Menar du verkligen att vattnet blir så omblandat att det inte gör någon skillnad? Varför har man då utrustat tanken med stigarrör? Känns dumt att inte använda dem, eller?
Med min 7,5-kW-pump är flödet 100 liter på 8 minuter, när pumpen går så byts alltså allt vatten i tanken ut på 8 minuter. Lägg turbulensen till detta. Det hinner inte bli någon skiktning. Den enda gången det blir skiktning är då vp gör varmvatten, då är det ju inget flöde över volymtanken.Du använder ju rätt rör nu. Inloppet i toppen med liten spridarplåt, utloppet från botten via ett nedstickande rör.