0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Svarade med en sån fråga för att integral är bra, men det löser inte allt.Nyfiken Så här är det. Jag vill inte säga till dig t,ex att -gör så här så funkar det! jag vet ju inte hur ditt system ser ut och skulle kunna göra dina problem större, eller lura på dig en onödig lösning.Det vill jag inte Är du nyfiken så får du väl hyra mig som din kursledare Ska vi säga kl 1500 på Östermalm på måndag. Så ska du få se en schysst VV laddning. Värmen där är mer std betonad
Citat från: VP ORAKLET skrivet 19 mars 2011, 17:40:22Svarade med en sån fråga för att integral är bra, men det löser inte allt.Nyfiken Så här är det. Jag vill inte säga till dig t,ex att -gör så här så funkar det! jag vet ju inte hur ditt system ser ut och skulle kunna göra dina problem större, eller lura på dig en onödig lösning.Det vill jag inte Är du nyfiken så får du väl hyra mig som din kursledare Ska vi säga kl 1500 på Östermalm på måndag. Så ska du få se en schysst VV laddning. Värmen där är mer std betonad Tack för erbjudandet. Heltidsjobbar dock så det blir svårt. Angående mitt system och lösningar så handlar det väl inte om att du nödvändigtvis ska föreslå en specifik lösning, men om du nu vill vara kursledare så kan du väl svara på en teoretisk fråga:Vid en konstant utetemperatur och onoff-pump som står i det uppvärmda objektet kan jag tänka mig följande sätt att minska antal start/stopp utan att det påverkar snitt-innetemperaturen:1. Öka den cirkulerade vattenvolymen.2. Justera "upp" integralvärdet för kompressorstart.3. Ackumulera värme i acktank eller motsv.Det du skrivit i denna tråd och andra tolkar jag som att du har ett fjärde sätt som sker genom koppling. Kan du inte ge en hint, bara på det teoretiska planet, hur detta går till?
Men läs då igen, mina vänner. Jag sa ju nyss att det inte går att specificera, när man inte ser anläggningen.Och det beror dessutom helt på vilket system som finns idag. Behövs en flödesutjämning?Hur mkt effekt kan vi köra i det befintliga systemet?Vad har kunden för önskemål?mm mmDessa saker är helt avgörande för att resultatet ska bli bra. Jag har ingen "mirakel" lösning, bara några små tweakningar av beprövade VVS lösningar.Förr gjorde man bra grejer med vedanläggningar, dem kan man anamma. osv osv.Man måste inte välja Nibe standard, jacka på en VP lösningar. Det finns massor av roliga saker att göra med en kompressor,bara man har lite fantasi.