0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Antar att du planerar ett FTX ventilationssystem eftersom du bygger nytt. I så fall skall du nog ta dig en funderare på om du skall ha denna kamin. Den har ingen extern anslutning på tilluften, ev kanske man kan göra en fullösning undertill.Jag har FTX och när jag eldat ett tag blir undertrycket ganska stort.Jag har strömsnäspannan ack-tank plus mina 220 liter i elpannan. Upplever att det vore bättre med en mindre tank då det tar väldigt lång tid att värma upp hela tanken. Men eftersom du skall ha solpaneler så kanske det är en vettig storlekSjälv har jag tryckexp-kärl utan någon typ av säkerhetssystem, förutom säkerhetsventill till elpannan.
Huset kommer få ungefär 120m2 uppvärmd yta. 190mm leca + 170mm utvändig isolering, 300 i plattan och 300 i snedtaket.Givetvis kommer jag installera ett FTX-system. Det lutar åt ett Östberg Heru 90TEC.Jag var först inne på att dra tilluft till aidan som en tilluftsventil på golvet vid kaminen. Om jag inte nödvändigtvis behöver en dedicerad tilluft till kaminen slipper jag gärna eftersom det blir lite bökigt i plattan. Tilluften ska ju ligga med fall i isoleringen mot sockelelementet. Jag kommer ha 150mm visning av grunden vilket gör att uteventilen i sådana fall hamnar under marknivå i någon slags schakt..Efter att ha ögnat igenom bruksanvisningen till FTX-aggregatet såg jag att det har en vedeldningsfunktion som ger ett övertryck i systemet.Denna funktionen kanske räcker? Funkar inte det bra kan jag ju göra som Raptor föreslog med ett eftermonterat tryckstyrt friskluftsdon.Kaminen kommer stå mitt i huset, 3,5m till närmaste yttervägg.Ni som har aidan: hur lång tid uppskattar ni att jag får vrålelda för att kunna ladda tanken från säg 40-50 grader till typ 90? Jag tänkte låta värmepumpen arbeta mot ungefär 45grader. Tilloppstemperatur till radiatorer har jag tänkt mig runt 40grader.Eftersom tappvarmvattnet går i slingor i acktanken behöver jag väl inte oroa mig för legionella trots att tempen kan bli lite låg om jag eldar dåligt. Jag är inne på att spetsa varmvattnet i en liten varmvattenberedare efter acktanken åtminstone tills jag installerat solvärmepaneler.Kaminen ger vad jag förstår bra med strålningsvärme utöver värmen till vattnet. Den värmen sprids runt med FTX-systemet. Värme lagras i den tunga murade stommen och ger temperaturtröghet. Jag tror inomhusklimatet blir riktigt bra!Jag är svag för aidan trots att jag inte sett den i verkligheten. Den verkar mycket robust och enkel. Jag vill inte ha en flashig braskamin som måste bytas efter 10 år eller nåt sånt. Gjutjärn är ju något i särklass.Finns det något motsvarand aidan i pris/prestanda? Gärna som kan dunka in mer värme på vattensidan.