0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Väntar på borrtillstånd och undrar om jag skall installera en liten spetsvärmare efter pumpen för att få riktigt varmt vatten för handdiskning.Om jag förstår det rätt pendlar varmvattnet mellan 42ºC och 55ºC på ekonomiläget. Att diska en fet stekpanna i 42gradigt vatten känns inte optimalt , vad är er erfarenhet av varmvattnet?
Citat från: jumbo skrivet 13 mars 2011, 21:41:15Väntar på borrtillstånd och undrar om jag skall installera en liten spetsvärmare efter pumpen för att få riktigt varmt vatten för handdiskning.Om jag förstår det rätt pendlar varmvattnet mellan 42ºC och 55ºC på ekonomiläget. Att diska en fet stekpanna i 42gradigt vatten känns inte optimalt , vad är er erfarenhet av varmvattnet?Välkommen till "värmepumpsträsket", jumbo En 6kW har, enligt installatörshandboken fabriksinsällning för start/stopp vv temperaturer på:41/45 ºC i ekonomiläget.44/48 ºC i normalläget.47/51 ºC i lyxläget.Men du kan ställa in vad du vill. 55 ºC är fabriksinställning för legionellakörningen varannan vecka. Tror inte du kommer ha några problem med varmvattnet. Jag har inte hört någon annan klaga. Och varför skulle du använda ekonomiläget om du vill ha riktigt varmt vatten? Normalläget fungerar bra. Eller kanske en egen inställning på tex 45/50 ºCInställningområdet är valfritt upp till 70 ºC men temperaturer över 52-53 ºC lär ske enbart med elpatron. (kompressorn bryter på för hög retur)
En anledning till att jag funderar på spetsvärme är för att eventuellt installera vvc varmvattencirkulation. Tar idag ca 30 sekunder med fullt blås på varmvattnet innan det kommer varmt, så i slutändan tvättas händer i kallt vatten. Plan B är att minska matningen till 18mm för att få kortare framledningstid. Enligt Nibe skall det vara en varmvattenberedare som returen kopplas till.
Nu är pannan på plats studs.Framledningstiden för varmvattnet har minskat till ca 10 sekunder med full blåsutan åtgärd, måste varit något lurt med förra VVB'n från 2007.Värmen i huset är så behaglig mot den tidigare luft-luft pumpen med kallras från fönstren och kyla i källaren.Elförbrukning ser ut att halverats(sorry Fortum ) sedan installation, men det återstår att se.
180m borrat, nu närmar det sig.
180meter för en 6 kw maskin räcker bra till . Skulle ju ha räckt till en 8 kw maskin !