0 medlemmar och 11 gäster tittar på detta ämne.
rabalder..Om du någonstans kan hitta att jag skrivit "att det är fritt fram för fossilförbränningen",så lovar jag att du just vunnit en traktor!Det jag skrev var att det gamla sambandet inte gäller längre att ökad fossil förbränning av tex "naturgas" eller kol automatiskt leder till ökade koldioxidutsläpp..med ny teknik som jag gav ett fungerande och väl prövat exempel på..Pinsamheterna står nog du för rabalder.
Citat från: zibrosc1235 skrivet 18 juni 2011, 13:14:48rabalder..Om du någonstans kan hitta att jag skrivit "att det är fritt fram för fossilförbränningen",så lovar jag att du just vunnit en traktor!Det jag skrev var att det gamla sambandet inte gäller längre att ökad fossil förbränning av tex "naturgas" eller kol automatiskt leder till ökade koldioxidutsläpp..med ny teknik som jag gav ett fungerande och väl prövat exempel på..Pinsamheterna står nog du för rabalder.Jag kan skicka ett pm var du ska skicka traktorn. Som vanligt har du inte försått dina länkar, speciellt då dom inte kommer från Aftonbladet.Det försöksprojekt som du hänvisar till, vilket jag faktiskt även besökt, bedriver en testverksamhet i hur man kan separera co2 i förbränningen och detta fungerar i denna specialmiljö. Sedan att det vare sig finns ekonomi eller lösning på slutförvaring är ju det som tillsvidare stoppar försöken.
Vattenfall yrade om CO2-återvinning när de köpte Nuon för 100 miljarder.http://newsroom.vattenfall.se/2009/12/01/vattenfall-tar-ansvar-for-kolkraften/Sen säger de att de vill halvera utsläppen till 2030 och vara klimatneutrala 2050.Tillräckligt långt fram för att de som pratar idag aldrig behöver ta ansvar för besluten.Första meningen i detta nyhetssläpp är f ö: "För att fortsätta vara konkurrenskraftiga så måste Vattenfall vara lönsamt. Det kräver att vi växer. Utanför Norden är kol idag den dominerande källan till elproduktion." Vilket säger mer om vad det handlar om.De ska ha en anläggning igång nån gång 2015-2020. Vi får väl se.Detta befinner sig på experimentstadiet!
Lägg av med ditt trollande rabalder, du gör bara dig själv löjlig, mogna människor håller inte på med mobbing.Allvarligt talat så är dina ständigt återkommande "troll och aftonbladet" kommentarer rent ut sagt löjliga.
Samma problem har man ju med co2 som med kärnafall om det lagras i berggrunden, förr eller senare kommer det ut. Skillnaden är att radioaktiviteten avklingar med tiden men inte co2. så det kärnavfall som kommer upp till "ytan" om 150 000år är ofarligt med den co2 som kommer upp om 150 000 år är lika potent som den som vi i dag skulle stoppa ner i marken. Men det kanske gör mindre om man i framtiden dör av överhettning av den co2 som kommer att frigöras, bara man slipper kärnavfall som vid en katasrof ev kan frigöras.
Jag tycker bara att man ska försöka föra samma resonemang angående svagheterna i tex lagring av avfall oavsett vad det är man ska lagra. För egen del tycker jag inte man ska lagra kärnavfall i berget utan invänta forskningen och när tiden är inne bränna upp "skiten". Och jag tror inte att lagra co2 är en (på sikt) är en bra lösning den kommer förr eller senare i omlopp och då, på relativt kort tid, med stor påverkan skapa stora problem på jorden.
Citat från: Rickard skrivet 18 juni 2011, 20:02:07Lägg av med ditt trollande rabalder, du gör bara dig själv löjlig, mogna människor håller inte på med mobbing.Allvarligt talat så är dina ständigt återkommande "troll och aftonbladet" kommentarer rent ut sagt löjliga.1+håller med