0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Mycket lite av det som byggdes fore Kobe-jordbavningen ar byggt jordbavningssakert.Efter Kobe har de andrat konstruktion av byggnader men det hjalper inte om marken byggnaderna star pa flyttas eller forsvinner fran platsen.Hangslen och livrem racker inte i alla lagen.
Citat från: Kapten skrivet 10 maj 2011, 06:41:44Mycket lite av det som byggdes fore Kobe-jordbavningen ar byggt jordbavningssakert.Efter Kobe har de andrat konstruktion av byggnader men det hjalper inte om marken byggnaderna star pa flyttas eller forsvinner fran platsen.Hangslen och livrem racker inte i alla lagen.Har du någon källa till påståendet att japanerna inte byggt jordbävningsanpassat innan Kobe skalvet?
Citat från: rabalder skrivet 10 maj 2011, 10:21:25Citat från: Kapten skrivet 10 maj 2011, 06:41:44Mycket lite av det som byggdes fore Kobe-jordbavningen ar byggt jordbavningssakert.Efter Kobe har de andrat konstruktion av byggnader men det hjalper inte om marken byggnaderna star pa flyttas eller forsvinner fran platsen.Hangslen och livrem racker inte i alla lagen.Har du någon källa till påståendet att japanerna inte byggt jordbävningsanpassat innan Kobe skalvet?Inget fran Aftonbladet, bara direkt i Japan vid ateruppbyggnaden av Kobe.
Det troliga är väl att dom inte hade hela bilden klar för sig. Det fanns säkert en handlingsplan för vilka personalgrupper som ska vara kvar på kraftverket när tsunamivarning är utfärdad. Man gör kanske inte ens skillnad på tsunamivarning eller varning för strålning och tutar larmet så tutar det på samma sätt oavsett orsak.Om man då kör truck eller något annat som inte har direkt med kraftverkets drift och säkerhet så är det bara att packa och åka hem.
Citat från: utopiazz skrivet 10 maj 2011, 10:17:13Det troliga är väl att dom inte hade hela bilden klar för sig. Det fanns säkert en handlingsplan för vilka personalgrupper som ska vara kvar på kraftverket när tsunamivarning är utfärdad. Man gör kanske inte ens skillnad på tsunamivarning eller varning för strålning och tutar larmet så tutar det på samma sätt oavsett orsak.Om man då kör truck eller något annat som inte har direkt med kraftverkets drift och säkerhet så är det bara att packa och åka hem.Som sagt, enligt vad jag fått berättat för mig så staack de p.g.a. höga strålnivåer, men du kan naturligvis ha rätt, och din teori stämmer i vart fall mycket bättre in på vad kraftbolaget vill kommunicera, och ingen lyssnar väl/tror på ett par vanliga knegare, som inte har hela bilden klar för sig. (Som om ledningen för bolaget bättre skulle veta vad som hände i direkt samband med jordbävningen )
The woman seen cheering (Nawal Abdel Fatah) stated afterwards that she was offered cake if she celebrated on camera, and was frightened when she saw the pictures on television.[
In 1990 the US Nuclear Regulatory Commission (NRC) ranked the failure of the emergency electricity generators and subsequent failure of the cooling systems of plants in seismically very active regions one of the most likely risks. The Japanese Nuclear and Industrial Safety Agency (NISA) cited this report in 2004. According to Jun Tateno, a former NISA scientist, TEPCO did not react to these warnings and did not respond with any measures. [31]Film maker Adam Curtis mentioned the risks of the type of boiling water reactors cooling systems such as those in Fukushima I[32], and claimed the risks were known since 1971[33] in a series of documentaries in the BBC in 1992.
After the Kobe earthquake in 1995, which killed about 6,000 people and injured 26,000, Japan also put enormous resources into new research on protecting structures, as well as retrofitting the country’s older and more vulnerable structures. Japan has spent billions of dollars developing the most advanced technology against earthquakes and tsunamis.Japan has gone much further than the United States in outfitting new buildings with advanced devices called base isolation pads and energy dissipation units to dampen the ground’s shaking during an earthquake.
Fast jag undrar om du har rätt där, så vitt jag förstått skadades anläggningen allvarligt redan av jordbävningen, och alla anställda lämnade platsen p.g.a. höga strålnivåer redan innan tsunamin slog in i området.Det har jag i alla fall fått berättat för mig, ett referat från ett inslag där ett par anställda uttalade sig.
Jag måste nog krypa till korset och säga att jag bytt åsikt om kärnkraft, det är en fantastisk teknik men alldeles för farlig när något går snett, konsekvenserna blir alldeles för stora.Om den skenande reaktor 3 skulle släppa ut allt inklusive det utbrända bränslet som förvaras sedan 30-40år (allt!) bredvid då är jag rädd att konsekvenserna blir så stora att vi inte vill veta just nu...